Foto: Byggföretagen

Fasadgruppen ansluter sig till Färdplan 2045

Fasadgruppen har anslutit sig till Färdplan 2045 som verkar för en hållbar, klimatneutral och konkurrenskraftig bygg- och anläggningssektor 2045. Inom ramen för regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige har bygg- och anläggningssektorn tillsammans samlats kring en gemensam plan för att uppnå målet.

Färdplanen är byggbranschens initiativ för ett fossilfritt Sverige 2045. Bygg- och anläggningssektorn inklusive fastighetssektorn står idag för en femtedel av Sveriges klimatpåverkan medan riksdagen har beslutat att Sverige ska ha netto-nollutsläpp av växthusgaser 2045. Det är ett solidariskt samarbete med över 100 aktörer i branschen och därmed vår skyldighet som byggentreprenör att vara med och bidra.

Det handlar om samverkan, där vi öppet delar med oss av erfarenheter och kunskaper som snabbare ska leda oss mot det målet. Alla aktörer som är medlem av Färdplan 2045 är uppmanade att:

Sätta upp egna klimatmål och implementera dem i hela verksamheten.

Öka kompetensen om vilket ansvar och vilken möjlighet som finns att minska klimatpåverkan i hela plan- och byggprocessen.

Nyttja upphandlingsformer och/eller strategiska samarbeten som stimulerar ökad samverkan och dialog mellan aktörer i värdekedjan.

Lämna information om klimatpåverkan vid anbud och offerter även utan beställarkrav för att driva på utvecklingen på marknaden.

Hållbarhetsrapportera för att redovisa och sätta mål på sin verksamhets klimatpåverkan.

Digitalisera hela plan- och byggprocessen för att stödja minimering av spill, resurseffektiv materialanvändning, produktion och logistik.

Alla entreprenörer är uppmanade att:

Utveckla skalbara produktionsmetoder som möjliggör användning av material med låg eller netto noll klimatpåverkan, ökad återanvändning och slutna materialflöden under nyproduktion, ombyggnad och rivning.

Ställ klimat- och kompetenskrav på leverantörer, arkitekter, konsulter och underentreprenörer. Följ upp klimatkraven systematiskt, gör det kostsamt att göra fel och lönsamt att göra rätt.

Läs mer om projektet HÄR.

För mer information, vänligen kontakta: Martin Jacobsson, Vice vd Fasadgruppen, tel. +46 (0) 72 556 42 28.