Workshopledarna är klara inför Östersund At Large!

Workshopledarna klara inför “Östersund At Large” Nu är förarbetet inför utställningen/workshopen Östersund At Large klart. Färgfabriken har tagit fram fem stycken teman, ett till varje workshopgrupp, samt startat ett samarbete med de fem som ska komma att leda arbetet i dessa den 8-10 april. Det är nu mindre än en månad kvar till öppningen av Färgfabriken Norr i Östersund och den 3 April står dörrarna öppna att välkomna världen till Östersund. Med utställningen “Östersund At Large” som presenteras på ett 600 kvadratmeter stort flygfoto över Östersund är målet att skapa diskussion och föra in nya dimensioner i synen på samhällsplanering. Tanken är att samla lokala politiker, andra makthavare, entrepenörer, kulturarbetare och eldsjälar från Jämtland och engagera dem i länets framtid. Utställningen håller öppet för allmänheten till och med den 27 april och beräknar locka cirka 4500 besökare. Under tre dagar mellan den 8-10 april hålls det ett inledande seminarium och workshops för ett 50-tal deltagare under ledning av följande fem workshopledare: Gerrit Mosebach, arkitekt och urbanist som arbetar på NTNU univeristetet i Trondheim. Ida Hult, etnolog och trendstrateg på företaget Trendethnography i Stockholm. Jan Hietala, konstnär och urbananalytiker som doktorerat vid Department of Visual Cultures Goldsmiths University i London. Luis Berrios Negrón, konstnär, arkitekt och urbanist verksam i Berlin med en Master of Architecture degree från Massachusetts Institute of Technology. Veronika Valk, estnisk arkitekt urbanist och aktivist som studerat vid Rhode Island School og Design USA samt MARCH, Estlands konstakademi. Resultatet presenteras publikt torsdagen den 10 april klockan 14.00 Östersund At Large är en del av lanseringen av Färgfabriken Norr som kompletteras med konstutställningen “Teleport Färgfabriken” och konferensen “thenewworldbank.com”. För mer information besök vår hemsida www.fargfabriken.se ellet kontakta: Linda Halén linda@fargfabriken.se 073 - 937 55 79 Joachim Granit jocke@fargfabriken.se 08 - 645 07 07

Karin Englund

Presskontakt Projektledare och biträdande chef +46 736 84 27 23

Färgfabriken Norr Grand Opening! Den första april sätter vi Östersund på världskartan och slår upp dörrarna för en konsthändelse av internationella dimensioner.

Storstad möter Norrlands inland och Östersund möter världen när Färgfabriken öppnar i Sveriges mittpunkt Östersund. Den första april slår vi upp dörrarna för en konsthändelse av internationella dimensioner. Ett evenemang i tre delar inviger Östersunds och världens nya konsthall. Färgfabriken Norr Grand Opening är här.