Familjevecka med multifamiljeterapi vecka 30 på kursgården Örestrand

Välkommen till Familjevecka på kursgården Örestrand invid Nyhamnsläge i sommar. Vi planerar en härlig vecka tillsammans för familjer som vill kombinera sommarvistelse med multifamiljeterapi. Vi arbetar utifrån olika metoder för att arbeta med samspelsmönster mellan familjemedlemmar. På Familjevecka 2015 kommer gemenskap, nätverkande och harmonisk miljö vara basen i det terapeutiska arbetet. Barnen kan bada och leka vid stranden och ängarna. De vuxna slipper laga mat, städa och planera. I vilan och Qi Gong vid havet uppstår möjligheter att lära sig hur familjen fungerar under mindre krav och stress. Viktig kunskap att bära med sig hem inför hösten.

Utgångspunkten för veckan är att det är familjer som hjälper familjer, och att man samlas utifrån problem/problemkomplex som är gemensamma för att utveckla ny förståelse och nya sätt att angripa svårigheterna. Familjen kommer att få perspektiv på sin historia, samspelsmönster och önskade förändringar på dem. Familjerna kommer under veckan att få höra varandras berättelser och hur de har löst sina problem. Gemenskapen under det terapeutiska arbetet ger varje familjemedlem en stärkt känsla att inte vara ensam om sina bekymmer. Det finns en styrka i att dela med sig av sina erfarenheter.

Vistelsen är förlagd på en naturskön plats på Kullabergshalvön. Det ger möjlighet till fina naturupplevelser. Helpension gör vardagen lättare. Välkomna till en fin familjevecka.