Vinnarna i Gorbysutmaningen som tog fram Gorbys Chicken Kebab.

Ny Gorbys skapad av skolungdomar - lanseras vecka 40

I våras utmanade Dafgårds tillsammans med Ung Företagsamhet högstadieskolor i Skaraborg att skapa en ny, spännande smak av den klassiska pirogen Gorbys.

Eleverna fick i uppgift att utveckla ett eget recept, där både smak och koppling till FN:s globala mål stod i fokus. Tre skolor blev utvalda till final: Dalängskolan i Lidköping, Viktoriaskolan i Skara och Eriksdalskolan i Skövde.

De tävlande skolornas elever skickade in sina recept med detaljerade beskrivningar av ingredienser och tillagningsmetoder. Som en del av utmaningen fick lagen också förklara hur deras skapelser kunde bidra till en hållbar framtid. De tre finalisterna bjöds sedan in till Köket i Källby för att tillaga sina piroger inför en jury med stjärnkocken Leif Mannerström i spetsen.

Vinnarpirogen kom från Dalängskolan i Lidköping och charmade juryn med sin innovativa fyllning: kycklingkebab, tomatsås, crème fraîche, ost och paprika. Denna smakrika kombination, nu kallad Gorbys Chicken Kebab, imponerade på juryn som lyfte fram både fyllningens goda smak och den behagliga konsistensen. Juryn kommenterade särskilt valet av kycklingkebab som en smart ingrediens som passade perfekt i pirogen.

Vårt mål med utmaningen var att ta fram en Gorbys som kunde tillagas i produktion och fylla ett behov på marknaden. Dalängskolans recept gjorde just det. Juryn var mycket imponerad av smaken och den genomtänkta fyllningen. Kyckling är ett protein med ett lågt klimatavtryck och är därför ett bra val när det gäller hållbarhet, säger Matilda Ward, Marknadschef på Dafgårds.

För eleverna har utmaningen varit en unik möjlighet att förvandla sina idéer till verklighet. Samarbetet med Ung Företagsamhet Skaraborg har varit givande för både oss och eleverna, och nu kan även hela Sverige smaka på den vinnande pirogen.

Det känns fantastiskt att få vara bryggan mellan skolan och näringslivet och se hur det blir på riktigt för eleverna! Vi ser verkligen hur eleverna tränar matte, svenska, samhällskunskap och hemkunskap ”hands on” och lär sig samarbeta och dra nytta av var och ens förmågor – det är verkligen häftigt! Säger Hanna Bohrén, grundskoleansvarig på Ung Företagsamhet Skaraborg.

Gorbys Chicken Kebab kommer att finnas i frysdiskar runt om i landet från vecka 40.

Det har varit fantastiskt att se ungdomarnas kreativitet och engagemang. Vi på Dafgårds är stolta över att vara Guldpartner till Ung Företagsamhet Skaraborg och ser fram emot fler framtida samarbeten där vi kan fortsätta att inspirera och stötta nästa generation av entreprenörer, avslutar Matilda.