Tillsammans med europeiska städer och universitet ska Familjebostäder skapa delningsstationer för hyresgäster.

Familjebostäder i europeisk forskning kring delningsstationer

Hur skapar vi de bästa förutsättningarna för våra hyresgäster att dela på saker i stället för att köpa sina egna? Det ska Familjebostäder nu vara med och utreda i ett stort forskningsprojekt tillsammans med flera europeiska städer och universitet.

– Det handlar mycket om att vi ska underlätta för våra hyresgäster att leva mer klimatvänligt genom delning och vilken roll vi som fastighetsägare ska ha i detta. säger Josephina Wilson, projektledare, Familjebostäder.

Som enda bostadsbolag har Familjebostäder tillsammans med ett antal städer och universitet i norra Europa blivit utvalda att delta i det EU-finansierade forskningsprojektet Digital Kiosks som ska pågå under tre år. I projektet ska deltagarna tillsammans utveckla, testa och utvärdera nya delningsstationer för att uppmuntra till mer hållbar konsumtion genom delning.

– Vi ska ha minst tre delningsstationer i våra områden. Första frågan att besvara blir var vi ska placera stationerna. Nästa steg är att undersöka vilka behov våra hyresgäster har och vad de kan tänka sig att dela på, säger Ellen Johnsson, projektledare, Familjebostäder.

Delade föremål kan inkludera allt från verktyg och trädgårdsredskap till hushållsapparater och fritidsutrustning. Att dela på saker kan spara både resurser och pengar – en borrmaskin används i genomsnitt bara 12 minuter under sin livslängd.

– Det känns viktigt och roligt att få vara med och bidra i ett sådant här projekt kopplat till hållbar utveckling. Det ska bli väldigt spännande att se hur vi kan bidra, säger Josephina Wilson.

Fakta: Under de kommande tre åren kommer Digital Kiosks-initiativet att:

• Implementera 22 delningsstationer i sex länder (Frankrike, Belgien, Tyskland, Nederländerna, Sverige, Danmark och Norge), som testas av minst 5 000 användare under projektets gång.
  • Ta fram en guide för hur delningsstationer ska implementeras. Guiden ska ge råd till myndigheter och organisationer som vill införa delningsstationer.
  • Utveckla ett innovationsramverk för Digital Kiosks. Det blir ett vägledande dokument som stödjer hållbar och storskalig implementering av delningsstationer.
  • Skapa en verktygslåda för medborgarengagemang för att planera medborgarnas delaktighet i samutvecklingen av delningsstationer. Den kommer att täcka design, implementering, drift och utvärdering av delningsstationer för att förstå medborgarnas behov.
  • Utöka Digital Kiosks nätverk. Nätverket har redan fler än 30 aktörer, inklusive leverantörer, kommuner, bostadsbolag, universitet och ideella organisationer, som samarbetar för att stödja hållbar implementering och kommersialisering av delningsstationer.

Digital Kiosks är ett Interreg North Sea-projekt som medfinansieras av Europeiska unionen. Projektet startade i maj 2024.

Vill du veta mer?
Josephina Wilson, projektledare: 031-7315677
Ellen Johnsson, projektledare: 031-7316544

Familjebostäder i Göteborg AB är ett av Göteborgs allmännyttiga bostadsföretag med drygt 19 000 lägenheter. Vi är en del av Framtidenkoncernen som ingår i Göteborgs Stad. Läs mer på www.familjebostader.se