Igelkotthuset på en gård i Kungsladugård

Vi byggde tre hus på en dag – välkommen hem igelkott!

På torsdagen stängde Familjebostäder de flesta kontoren för att förstärka förvaltningen och möta hyresgäster på våra gårdar. Alla kollegor hjälptes åt att plocka skräp, rensa rabatter, samla ihop löv, klippa häckar och mycket annat.

På att göra-listan för Kungsladugård stod; snickra igelkotthus. Anledningen är att det har kikat fram igelkottar på några av våra gårdar i området. Enligt Världsnaturfonden minskar antalet igelkottar i Sverige och de har under en vecka i augusti uppmuntrat till en igelkotträkning och inrapportering.

Tre igelkotthus snickrades under dagen som sedan placerades ut; ett undanskymt på gården i kvarteret Blåklinten, ett annat i en buske på stora Kungsljuset. Uthyrningsregler som gäller är ”först till kvarn”. Om vi ser ett större behov kanske det blir fler igelkotthus.

Igelkottarna är nattaktiva och gynnas av lövhögar, buskage och häckar där de kan gömma sig och hitta mat i form av skalbaggar och maskar. Familjebostäders igelkottsbostäder är trähus i form av en stor etta med toa på gården.

Läs gärna mer om igelkottar
WWF: Hela Sverige kan räkna igelkottar - Världsnaturfonden WWF