Sommarsimskola i Bergsjön

Sommarsimskola för våra hyresgäster

Vår sommartradition med simskola för stora och små fortsätter i alla väder. På tre platser arrangerar Familjebostäder tillsammans med Svenska Livräddningssällskapet Göteborg subventionerad simträning under professionell handledning.

Under drygt 20 år har vi bidragit till att fler än 1 000 barn har lärt sig simma. Förutom i Bergsjön och Fiskebäck har vi i år även simskola inomhus, i Sörredsbadet. Tillsammans med Svenska Livräddningssällskapet ordnar vi simborgarkvällar i Fiskebäck och Bergsjön då alla kan passa på att ta årets simborgarmärke – som är extra fint eftersom det fyller 90 år – genom att simma hela 200 meter.

Alla över fem år är välkomna till simskolan, som även är öppen för vuxna. Simpassen är uppdelade i olika svårighetsgrad, där det lättaste passet, Sjöhästen, inte kräver några förkunskaper. Simskolan pågår under totalt fyra veckor. Förutom simkunskap får barnen möjlighet att bekanta sig med miljön kring sjön/havet/bassängen och kanske träffar de också nya vänner.

För att sommaren ska vara innehållsrik för barn och ungdomar ordnar vi förutom simskola olika roliga spel och lekar i våra områden. I samarbete med en rad andra aktörer arrangerar vi aktiviteter med förhoppningen att sommarkänslan ska vara trygg, trivsam och härlig. Många av våra sommarjobbarungdomar är med och skapar roliga aktiviteter för barnen.

Vill du veta mer om simskola och sommaraktiviteter i våra områden, kontakta gärna Annika Berntsson, som jobbar med förvaltningssupport på Familjebostäder annika.berntsson@familjebostader.se0730333389