Osama Khaliil på entreprenörskollo          foto: John Areblad
Osama Khaliil på entreprenörskollo foto: John Areblad

Premiär för entreprenörskollo i Göteborg

I sommar får högstadieelever i nordöstra Göteborg lära sig entreprenörskap genom ett verkligt uppdrag från Göteborgs Stad. Tillsammans ska tio ungdomar designa ett hopptorn till Bergsjöbadet i syfte att utveckla livsmiljön i området. På tisdag presenterar de förslaget i hopp om att sälja in sin idé.

Just nu pågår ett sommarkollo för ungdomar i Bergsjön och Angered i samarbete med Göteborgs Stad och projektet Bergsjön 2021. På kollot får ungdomarna bland annat prova på att vara entreprenörer och göra studiebesök på företag, däribland Spotify. De får också kliva in i vuxenvärlden genom fullt ansvar för att planera sin vardag, med alltifrån inköp till att laga mat från grunden.

- Jag hoppas att ungdomarna ska ta med sig minnen för livet. Här få de utnyttja sin kapacitet och bygga nätverk tidigt. De lär sig också att det finns en mängd olika jobb där ute som inte nödvändigtvis behöver vara på kontor. Entreprenörskap blir allt viktigare. Genom att tidigt lära sig entreprenörskap kan de skapa det jobb och den framtid de vill ha, säger Carolin Dinha, handledare på entreprenörskollot.

Tillsammans med sin kollega handleder Carolin Dinha kollot och får ta del av ungdomarnas alla utmaningar och personliga utveckling. En av de största utmaningarna som Carolin ser bland deltagarna är planering och organisation.

- Igår fick vi besök av några mastersstudenter som skulle hålla en workshop för oss. Ungdomarna skulle bjuda på hemlagad pizza och köpte 6,4 kg kebabkött till fem pizzor, säger Carolin Dinha med ett varmt leende.

En av deltagarna, Sanja Cvetovska är 16 år och går på Bergsjöskolan. Hon berättar att hon tycker det varit svårast att komma igång med projektet och sålla bland alla idéer som kommit fram.

- Vi har ju ingen tidigare erfarenhet av sådant här så det har varit svårt att veta hur vi ska börja och vem som ska göra vad. Eftersom våra föräldrar inte är här lär vi oss att bli självständiga och fatta egna beslut, säger Sanja Cvetovska.

På det personliga planet tycker hon att hon redan utvecklat sig själv och blivit modigare.

- Vi har fått öva mycket på att prata inför folk, jag har redan blivit mycket bättre på det nu, säger Sanja.

En annan lärdom hon tar med sig från projektet är vikten av att nätverka och lära känna varandra.

- Livet handlar inte bara om att jobba. Man måste ha roligt också, säger hon.

Ungdomarna har bland annat varit på bio och promenerat runt Bergsjöbadet. Dels för att bekanta sig med varandra, men också för att lära känna de som bor i området och ta reda på deras behov. Med all input och idéer fortsätter de bygga och utveckla sin modell av hopptornet som presenteras i nästa vecka för Göteborgs Stad.

Fakta Bergsjön 2021:
Ett samarbete mellan 10 fastighetsägare - Familjebostäder, Balder, Nordin Fastigheter, Egnahemsbolaget, Wallenstam, Göteborgslokaler, Willhem, Bygg Göta Göteborg AB, SHH Bostad.
Syfte: Tillföra värden som stärker Bergsjön på lång sikt och ökar trivseln bland boende. Nybyggnation, nya miljöer och mötesplatser är några av de värden som tillförs för att göra Bergsjön mer attraktivt.

Fakta Entreprenörskollo:
Ett delprojekt i Bergsjön 2021. Entreprenörskollot startade 2006 av företagare i syfte att öka integrationen i Sverige.Över 20 läger har hittills genomförts i Jämtland, Rosengård och Rinkeby. För första gången i år genomförs kollot i Göteborg.
Vilka? Tio ungdomar, 14-16 år,som bor i Bergsjön, Kortedala, Angered och Gamlestan.
När: 27 juni- 6 juli.
Samarbetspartners: Natur- och Parkförvaltningen, Göteborgs Stad samt projektet Bergsjön 2021.