Musikern Mathias Lager, från bandet Barbados, stod för musikunderhållningen.

Barbados-artist undehöll på trygghetsboende

Våra äldre hyresgäster fick ta del av livemusik i solsken, när Kultur till Kvarteret kom på besök till trygghetsboendena på Kalendervägen i Kortedala.

Bakom Kultur till Kvarteret står bland annat Göteborgs Stads stadsdelar, Familjebostäder tillsammans med de kommunala bostadsföretagen och kulturförvaltningen. Satsningen är en del i att minska känslan av ensamhet och isolering för äldre över 65 år.

Musikern Mathias Lager, från bandet Barbados, stod för musikunderhållningen denna dag. Han spelade visor för publiken som lyssnade på avstånd från andra sidan gatan eller tittade ut från balkongen. Glädjen var stor bland alla och Mathias var glad för att ha fått chansen att göra något för de äldre.

– Alla våra spelningar med Barbados är inställda och jag längtar efter att få spela för folk. Det var jättekul och det kändes som att det var uppskattat bland dem som var på plats.

En av dem var Margaretha Öberg som vanligtvis är aktiv och håller i frukostträffar och pubaftnar.

– Det var efterlängtat eftersom jag har varit inlåst i flera månader. Detta piggar upp och jag blir glad för att det händer någonting hos oss.

Se filmen från spelningen här

Hyresgästerna hade under dagen även möjlighet att handla kläder utomhus när Seniorshopen kom med sin rullande butik.

– Kunderna tycker det är kul att vi kommer. De kommer ut och tittar på kläderna, vi pratar med varandra och har det trevligt, säger butikssäljaren Lotta Johanson.

Marja-Lena "Mia" Joukainen jobbar som trygghetsvärd på Familjebostäder och var på plats för att garantera trygghet och se till att alla höll avstånd.

– Jag känner att jag inte har kunnat göra så mycket för dem under den här tiden med Covid-19. Bara säga att de ska vänta, hålla i och hålla ut. Så nu ryser jag när jag ser hur glada hyresgästerna är. Det här är det bästa som har hänt på länge.

Kommande spelningar:

8/6, klockan 13 på Bankogatan 32 (Västkustens dragspelsklubb)

11/6, klockan 11 på Hjällbogärdet 4 (Mathias Lager)

17/6 klockan 12 Virvelvindsgatan 16 (Emrik Larsson)

Vill du veta mer om aktiviteter på våra trygghetsboenden, kontakta gärna Annika Berntsson, boendeutvecklare på Familjebostäder 0730333389 annika.berntsson@familjebostader.se

Relaterat innehåll