Stora prispengar i Volkswagen Grand Prix

Sammanlagt står över två miljoner kronor på spel för ryttare och hästägare i årets upplaga av Volkswagen Grand Prix. Tävlingarna får också en ny sponsor i Länsförsäkringar, som går in som samarbetspartner. VW Grand Prix tävlingar, som gjort succé bland ryttare, hästägare och arrangörer, har arrangerats under flera år och uppgraderas nu med en VW Grand Prix på nykomlingen Elmia Scandinavian Horse Show i Jönköping.

2015 flyttade Volkswagen Grand Prix in i det internationella finrummet, när trestjärniga Varberg Summer Horse Show stod som värd för den första deltävlingen. I år tar VW Grand Prix även steget in i ett nytt inomhusevenemang, Elmia Scandinavian Horse Show, en tävling som har en central plats i hästsverige.

-Länsförsäkringar och Agria vill gärna vara med och stötta tävlingar som bjuder på en härlig upplevelse, där alla vi som brinner för hästar kan mötas. Volkswagen Grand Prix har blivit ett begrepp inom svensk hoppsport de senaste åren, säger Ann Sommer, VD för Länsförsäkringar Sak.

Volkswagen Grand Prix arrangeras i år i samarbete med Elittävling AB, ett bolag som ägs av Gregor Tovek, Varberg och Jan-Olof ´Jana´ Wannius, Falsterbo.

-Vi ser fram emot de fyra Volkswagen Grand Prix tävlingarna i den nya regin. Årets tävlingar kommer från ett starkt återförsäljarengagemang på lokal nivå och det känns väldigt bra. Det är ett bra sätt att säkerställa varumärket Volkswagens närvaro i svensk ridsport, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

-Vi vill göra något bra för svensk ridsport. Det här betyder mycket för svensk hoppning och hjälper till att utveckla många av våra ryttare och hästar till internationellt konkurrenskraftiga ekipage, säger Gregor Tovek och Jana Wannius.

I VW Grand Prix på Elmia står två biljetter till Sweden International Horse Show i Friends Arena den 24-27 november på spel.

Volkswagen Grand Prix 2016

29-31 juli Varberg Summer Horse Show

28 september-2 oktober Flyinge Indoor

13-16 oktober Billdals Ridklubb

26-30 oktober Elmia Scandinavian Horse Show, Jönköping

De tolv främst placerade i Varberg och de sex främst placerade från Flyinge respektive Billdal samt 3 wild cards kan starta i Volkswagen Grand Prix på Elmia.

Två främst placerade svenska ryttarna i Volkswagen Grand Prix på Elmia får starta på internationella tävlingarna, Sweden International Horse Show, i Friends Arena 24-27 november.

Kontakt:

Stefan Fur, affärsområdeschef Häst och Lantbruk på Agria Djurförsäkringar, 070-699 53 41, stefan.fur@agria.se

Marcus Thomasfolk, informationschef Volkswagen Sverige, 070-358 96 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

Jan Olof Wannius, wannius@wannius.com, 0707-838303