​Seger till internationella storstjärnan Fürstenball

Fürstenball 95412 är en av de främsta avelshingstarna i Tyskland och oerhört populär i hela Europa. Utmärkte sig redan som föl när han såldes på fölauktionen för rekordsumman 110 000 Euro, drygt 1,1 Milj SEK. Sedan dess har han satt en helt ny standard både i sin egen karriär och genom sina framgångsrika avkommor.

Fürstenball vann premieringen och hingsttestet. Han vann tyska mästerskapen för unga hästar - Bundeschampionat, blev championatshingst och Årets Hingst 2013.

Det är näst intill omöjligt att prestera mer för en så ung hingst. Med sin lätta elegans, smidighet och elasticitet förkroppsligar Fürstenball den moderna dressyrhästen. Fadern Fürst Heinrich var världsmästare i dressyr och lämnade 49 godkända söner och 56 dressyrhästar som går svår klass. Stolinjen från Mon Amour är av franskt ursprung och morfar är dressyrfenomenet Donnerhall.

Fürstenball är godkänd för avel i Tyskland men också Danmark, Finland, Polen och Sverige. Står hos Paul Schockemöhle och betäcker med färsk sperma.

2012 bildades PS Flyinge & Partners AB som finns på Flyinge och erbjuder den svenska marknaden ett urval av hingstar, dels genom hingstar som stationeras på Flyinge och dels genom import av sperma från Tyskland och Danmark.

Ansvarig för verksamheten är Helena Torstensson, tidigare beridare på Flyinge och under många år även beridare hos Paul Schockemöhle i Tyskland.

Fürstenball 95412, född 2006, svartbrun, hingst, 172 cm e Fürst Heinrich u Maradonna e Donnerhall Står till förfogande med färsk sperma genom PS Flyinge & Partners AB på Flyinge.

Läs mer: http://flyinge.se/avel/hingstar/furstenball/

Priset tas emot av Anna Nyström, affärsområdeschef för samarbeten och evenemang på

Flyinge och - under den här veckan - presschef för Falsterbo Horse Show

Tidigare segrare - DRESSYR

2009: Heslegård’s Rubin

2010: Sir Donnerhall

2011: Blue Hors Don Romantic

2012: Bocelli 1044

2013: Don Primero

2014: Skovens Rafael

2015: Skovens Rafael

Mer info: Ann Andersson 0708-31 64 81 och Tessie Sjöstedt 073-44 44 450

Om Falsterbo Horse Show

Falsterbo Horse Show arrangeras i juli varje år och är Skandinaviens största utomhusevenemang inom ridsport. År 2016 hålls tävlingarna 2-10 juli. Falsterbo Horse Show innebär inte bara internationell toppsport där svenska och internationella toppryttare tävlar i både hoppning och dressyr, utan är även en totalupplevelse med spänning, show, fest och trevliga människor. År 2015 hade evenemanget över 63769 besökare. TV- sändningar från tävlingarna visades i hela 71 länder. Totalt delades det ut prispengar för 8,5 miljoner kronor. Läs mer om Falsterbo Horse show på www.falsterbohorseshow.com .