Amanda vann Falsterbos Hunting på bästa kompisens häst

Dagens sista hoppklass, Falsterbo Hunting presented by Vellinge kommun drog som alltid fullsatta läktare och maximalt med åskådare utmed banan. Efter en kamp om sekunderna stod det klart att klassen vanns av Hunting debutanten Amanda Andersson.

17 ekipage kom till start i Falsterbo Hunting presented by Vellinge kommun, en fartfylld och publikvänlig klass som med sina 23 hinder och totalt 29 språng bjöd ekipagen på många tekniska utmaningar och publiken på stor underhållning.

Huntingklassen går traditionsenligt igenom stora delar av Falsterbo området och kombinerar hoppning inne på den internationella hopparenan med en terrängslinga på 1,5 kilometer med diverse olika terränghinder. Banans totala längd är 2080 m vilket skiljer agnarna från vetet när det kommer till den fysiska prestationen hos ekipagen.

Bäst idag var Falsterbodebutanten Amanda Andersson tillsammans med den 9-åriga valacken Double Carat (SWB). Trots 4 hinderfel (vilket i dagens klass gav 4 sekunders påslag) tog det supersnabba ekipaget ledningen. Tiden 218.80 höll hela vägen, trots skarpa försök från fjolårets tvåa Axel Lindberg från Finland och rutinerade Niklas Lindbäck.

Jag såg Axel och tänkte “oj”, så jag tog fart och jag har nog aldrig ridit så fort, skrattar Amanda som beskriver sig själv som en riktig tävlingsmänniska.

Förutom publikens jubel belönades Amanda med en prispremie på 40.000 kronor. På frågan om vad Amanda ska göra med pengarna svarar hon att de ska “investeras i något bra, som fler tävlingar till exempel”.

Vann på bästa kompisens häst

Amanda köpte Carat som 5-åring av en vän, som hon berättar att hon idag har en mycket god relation med och att kompisarna idag gör detta tillsammans:

– Hon vet exakt hur det ska gå till, hon känner Carat utan och innan och hon känner mig, säger Amanda om vännen tillika uppfödaren av Carat.

Vidare berättade Amanada att en av svårigheterna med Falsterbos hunting är att hästarna inte är vana vid så mycket publik, men att publiken samtidigt är det bästa med att rida på Falsterbo: “Man önskar att det vore såhär på alla tävlingar”.

Niklas och Axel bytte plats på pallen

Rutinerade Niklas Lindbäck som i förra årets huntingklass landade på en tredjeplats, steppade i år upp ett snäpp och tog istället andraplatsen tillsammans med sin irländska Poynstown Porsch. Ekipaget fick med sig 4 fel på hinder men landade tillslut ändå på tiden 221,04 sekunder, vilket räckte till en andraplats. “Det går iallafall åt rätt håll!” skrattar Lindbäck, som själv är engagerad i utförandet av klassen och skojar om att Amanda kanske inte kommer få någon inbjudan nästa år.

– Jag red lite fort till sista hindret och då föll en bom, men hade jag varit mer försiktig hade jag inte klarat den tiden, säger Lindbäck som trots allt är väldigt nöjd med både sin och hästens insats.

Bara 0,16 sekunder efter Lindbäck, och dessutom felfri på hinder, slutade Finlands Axel Lindberg ihop med sitt fuxsto Quelle Bonne. Till skillnad från Lindbäck så skuttade istället Axel ned en placering ifrån förra året, och gick från andraplatsen till tredjeplatsen.

– Det är svårt att gå ut först i startfältet, jag tyckte jag red fort men det räckte inte denna gången”, säger Axel och fortsätter:

– Min häst kom till mig som 4-åring, jag har ridit in och utbildat henne själv. Man kan inte annat än att le när man rider henne, säger Axel med ett stort leende på läpparna.

Dagens resultat:

1. Amanda Andersson, Hermanstorp Kör o Ridklubb – Double Carat (SWB) 4/218.80

2. Niklas Lindbäck, Flyinge Hästsportklubb – Poynstown Porsch4/221.04

3. Axel Lindberg, Finland – Quelle Bonne 0/221.20

Fullständiga resultat: https://online.equipe.com/star...

Tidigare segare:

2023 Ebba Adnervik

2022 Vicky Mathiesen (DEN)

2019 Jonna Friman Hocke

2018 Vicky Mathiesen (DEN)

2017 Vicky Mathiesen (DEN)

2016 Sandra Gustafsson

Om Falsterbo Horse Show

Falsterbo Horse Show arrangeras i juli varje år och är Skandinaviens största utomhusevenemang inom ridsport. År 2024 hålls tävlingarna 6-14 juli. Falsterbo Horse Show innebär inte bara internationell toppsport där svenska och internationella toppryttare tävlar i både hoppning och dressyr, utan är även en totalupplevelse med spänning, show, fest och trevliga människor. De senaste åren har evenemanget haft ca 60000 besökare årligen. TV- sändningar från tävlingarna visades i hela 71 länder. Totalt delades det ut prispengar för 8,5 miljoner kronor. Läs mer om Falsterbo Horse show på www.falsterbohorseshow.com.