Falck köper Europ Assistance

Falck kommer att erbjuda hjälp för resenärer i hela världen
- I samarbete med Europ Assistance

Under namnet Falck Travel Care går nu Falck in på marknaden för reseassistans runt om i världen. Med köpet av bolaget Europ Assistances nordiska verksamhet kommer Falck Travel Care omedelbart in på marknaden.

Råkar man ut för ett benbrott när man är på resa i Norge, Uganda eller Thailand, är Falck numera berett att hjälpa privat- och affärsresenärer hem. Falck är Skandinaviens största företag inom assistans- och räddningstjänstebranchen. Nu ger sig Falck alltså in på marknaden för reseassistans och stöd före, under och efter en utlandsvistelse.

Målet är att bli en av Nordens ledande leverantörer av reseassistans. Första steget i den strategin har Falck nu tagit genom köpet av det internationella assistansföretaget Europ Assistance's verksamhet i Norden. Falck har parallellt tecknat en rad samarbetsavtal med Europ Assistance inom både rese- och bilassistans . Härigenom kan Falck erbjuda heltäckande assistanslösningar. Falck i Norden är första och ensamt om ett tjänsteutbud som täcker in privatpersoner, bilar, bostäder och resor.

"Det ligger i 'Falcks gener' att hjälpa människor, så assistans utomlands blir en naturlig utvidgning av de verksamheter Falck redan driver. Alltså hälsovård, assistans, krishantering, ambulanstjänst, , bilassistans och räddningstjänst ", säger Poul Mortensen, som är divisionschef i Falck Asisstance.

Samtidigt har Falck träffat ett omfattande samarbetsavtal med Europ Assistance avseende verksamheter i övriga delar av världen.

"På detta sätt uppnår Falck Travel Care redan från början delaktighet i ett världsomspännande av leverantörsnätverk, varigenom vi kan konkurrera både med pris och kvalitet med de världsledande föertagen på området, allt till förmån för kunderna, säger Carsten Vraa-Jensen, chef för Falck Travel Care.

Avtalet kommer också att ge Europ Assistances kunder direkt tillgång till Falcks bil- och reseassistans i norr.

Europ Assistance är ett av de världsledande företagen inom assistans och skadehantering. Falck förvärvar enligt avtalet företaget PSAP Nordic i Stockholm och kommer att fortsätta att betjäna Europ Assistance nordiska kunder.

För att säkerställa en stark lokal förankring och kunna tillhandahålla god service i varje land redan från början drar Falck Travel Care igång i redan etablerade Falckländer som Danmark, Sverige, Norge och Finland.

Ytterligare upplysningar kan fås av
Divisionschef Falck Räddningskår Poul Mortensen +45 20 96 57 00, eller chefen för Falck Travel Care Carsten Vraa-Jensen +45 21 40 20 25

Fakta: Falck Travel Care och Europ Assistance:
Falck Travel Care är ett nytt bolag inom Falck Assistance och erbjuder i framtiden bland annat resestöd till både försäkringsbolag och affärsmän. Falck Travel Care har ingått ett omfattande, globalt samarbetsavtal med Europ Assistance, med en omsättning på drygt 1 miljard euro årligen, ett av världens de ledande assistansföretagen. Europ Assistance primära affärsområden är: bilassistans , reseassistans , hälsovård och hemassistans . Dessa tjänster levereras i 208 länder via 33 dotterbolag, mer än 400 anställda och 410.000 certifierade leverantörer.

Med 1 000 experter på närmare 100 enheter över hela landet är Falck Sveriges mest kompletta leverantör av tjänster inom hälsa och arbetsliv. Vi erbjuder företagshälsovård, kris- och personalstöd, omställnings- och karriärtjänster samt primärvård och hälsotjänster för privatpersoner. Våra tjänster inom hälsa och arbetsliv når 1,2 miljoner människor över hela Sverige och bidrar till ett hållbart arbetsliv och privatliv för alla.

Sveriges största företagshälsa Previa har ingått i Falck-gruppen sedan 2014. I januari 2023 upphörde Previa helt som namn och varumärke, och tidigare Previa går numera helt under varumärket Falck.

Läs mer på falcksverige.se