Falck Ambulans har som underleverantör till Lufttransport vunnit upphandlingen av medicinsk bemanning av Stockholms ambulanshelikopter och akutläkarbiltjänst

Falck Ambulans har som underleverantör till Luftransport AB vunnit en upphandling från Hälso och sjukvårdsnämnden i Stockholm där det handlar om att transportera sjuka och skadade till eller från sjukvårdsenheter. Uppdraget innebär att ambulanshelikoptern ska tjänstgöra dygnet runt alla dagar och vara bemannad med anestesisjuksköterska. Läkare i akutläkarbil är en ny funktion inom Stockholms läns ambulanssjukvård. Syftet med att primärt tjänstgöra i akutläkarbil och inte i helikopter, är att öka tillgängligheten som stödfunktion för ambulanser, akutbilar och SOS Alarm. I arbetsuppgifterna ingår till exempel att delta i bedömning och prioritering av vård- och transportbehov samt, vid behov, göra behandlingar på plats och besluta om vårdnivå. Läkaren kan också, vid behov, följa med i ambulanshelikoptern. Akutläkarbilen skall tjänstgöra 07.00-21.00 årets alla dagar. Den mest betydande miljöaspekten när det gäller helikopterverksamhet är buller. Genom högt ställda bullerkrav har denna upphandling genom Lufttransport säkerställt fortsatt drift med lågt bullrande ambulanshelikopter. Akutläkarbil och övriga utryckningsfordon skall även de uppfylla Vägverkets miljöbilsdefinition och tillämpa ”ECO - driving”. Förbrukningen av fossilt bränsle är en stor utmaning inom dagens prehospitala verksamhet, där kraven på att snabbt komma till den behövande hela tiden ökar, samtidigt som miljöhänsyn skall tas. Falck Ambulans AB möter dessa krav genom utbildning i säker körning och inköp av fordon som har mindre bränsleförbrukning. Tjänsterna ska vara i drift 2008-12-05 och avtalet sträcker sig till 2013-12-04 med möjlighet till förlängning med upp till ytterligare två år. Falckgruppen i Sverige består idag av tre bolag inkluderat Falck Ambulans AB. Falck Ambulans har varit verksamma i Sverige sedan 1993 och har en lång erfarenhet av totalansvar. Företaget är ett helägt dotterbolag till Falck Sverige Holding AB som i sin tur ägs av Falck Danmark A/S grundat 1906. Falck bedriver för närvarande ambulanssjukvård i Skåne, Stockholm och på Gotland och har sedan tidigare medicinsk bemanning på ambulanshelikoptern på Gotland. Falck Healthcare är ett tjänste- och kunskapsföretag i hälsobranschen, som sedan 1992 arbetat med Personalstöd, Krisstöd och strategisk rådgivning kring ledar- och organisationsutveckling. Falck Räddningskår är rikstäckande med drygt 94 bärgningsstationer och 225 bärgningsfordon och förutom bärgningstjänster i hela landet utförs assistanstjänster för svenska och utländska försäkringsbolag och organisationer. Via en egen räddningscentral i Stockholm hanteras över 1500 ärenden per dygn. För Falck Sverige gruppen, som för närvarande omsätter 400 miljoner kronor och har cirka 750 anställda, betyder detta nya åtagande ytterligare viktig tillväxt i verksamheten. Lufttransport AB har varit ansvarig flygoperatör för Stockholm läns landsting sedan 2001-12-05. Lufttransport är även ansvarig för ambulanshelikopterverksamheterna i Uppsala, Östersund och Lycksele. I samma koncern ingår även SOS-helikoptern Gotland med en ambulanshelikopter i Visby. Bolaget bedriver också en flygambulansbas med 2 stycken flygplan i Umeå där samtliga 4 Norrlandslandstingen är kund. Gruppen är med detta Sveriges största operatör inom ambulans för flyg och helikopter. Bolaget byter i dessa dagar namn och kommer att heta Scandinavian Medicopter AB för helikopterdelen samt Scandinavian AirAmbulans AB för flygplansdelen. Ytterligare frågor: Henry Hansen Styrelseordförande Scandinavian MediCopter AB Mobil: + 46 (0) 70 298 48 00 E-post: henry.hansen@lufttransport.se eller Agneta Franksson VD Falck Ambulans AB Direkt: + 46(0) 8 731 68 34 Mobil: + 46 (0) 706 19 68 34 E-post: agneta.franksson@falck.com

Med 1 000 experter på närmare 100 enheter över hela landet är Falck Sveriges mest kompletta leverantör av tjänster inom hälsa och arbetsliv. Vi erbjuder företagshälsovård, kris- och personalstöd, omställnings- och karriärtjänster samt primärvård och hälsotjänster för privatpersoner. Våra tjänster inom hälsa och arbetsliv når 1,2 miljoner människor över hela Sverige och bidrar till ett hållbart arbetsliv och privatliv för alla.

Sveriges största företagshälsa Previa har ingått i Falck-gruppen sedan 2014. I januari 2023 upphörde Previa helt som namn och varumärke, och tidigare Previa går numera helt under varumärket Falck.

Läs mer på falcksverige.se