Falck Ambulans fortsätter i Mellanskåne

Regionstyrelsen i Skåne beslutade igår att tilldela Falck Ambulans ambulanskontrakt på fem år från 1 januari 2010 med möjlighet till förlängning under ett optionsår. Kontraktet omfatta ambulansverksamhet i Lund, Landskrona, Ven, Hörby, Eslöv, Ystad och Sjöbo och har en årlig omsättning på 98 miljoner. Falck Ambulans behåller därmed en stor del av sin nuvarande verksamhetsvolym i Skåne.

Falck Ambulans har varit entreprenör i Skåne sedan 1993 och har genom åren haft en kontinuerlig tillväxt. Idag bedriver Falck ambulansverksamhet i Stockholm, Göteborg, Östergötland, Dalsland och Gotland. Utöver detta bedrivs också Sjöambulans på västkusten samt sjuktransportverksamhet med Jumbolans®

- Vi är naturligtvis stolta och glada över att ha fått ett förnyat kontrakt med vår äldste kund i Sverige samtidigt som vi också är mycket ledsna över att behöva lämna över en del av våra medarbetare till annan entreprenör, säger Eeva Borg, Operativ chef för Falck Ambulans

Fram till årsskiftet kommer Falck Ambulans att svara för ambulans-sjukvården i Nordöstra Skåne och under hösten kommer arbetet med att göra bästa möjliga överlämnande till annan entreprenör.

- Nu återstår en kort tid innan kontraktet kan skrivas på men så snart det är klart kommer vi att kalla samman personal och fackliga representanter för informationsmöten om den fortsatta arbetsprocessen till övergången januari 2010, fortsätter Eeva Borg.

FAKTA:

Falck Ambulans ingår i Falckkoncernen med över 100 års erfarenhet av räddningsinsatser. Falcks samlade ambulansverksamhet är Europas största privata ambulansorganisation och verkar i sju länder.
I Sverige är Falck Ambulans den största utövaren av ambulanssjukvård med en verksamhet omfattande cirka 25 % av befolkningen.

Falck Ambulans i Sverige omfattar idag 48 ambulansstationer, ca 120 ambulanser, akutbilar, akutläkarbil, medicinsk bemanning på helikopter, sjöambulans, bussar, motorcyklar och närmare 1 000 anställda.
Inom Falck Academy genomförs utbildningsinsatser exempelvis krisstöd och Första Hjälpen utbildningar.

För mer information kontakta:

Eeva Borg, Operativ chef/COO Ambulans, telefon 070-685 37 01

Sven Engqvist, VD/CEO, telefon 070-638 28 02

Matti Pajaujis, Verksamhetschef Skåne, telefon 070-684 44 70

Med 1 000 experter på närmare 100 enheter över hela landet är Falck Sveriges mest kompletta leverantör av tjänster inom hälsa och arbetsliv. Vi erbjuder företagshälsovård, kris- och personalstöd, omställnings- och karriärtjänster samt primärvård och hälsotjänster för privatpersoner. Våra tjänster inom hälsa och arbetsliv når 1,2 miljoner människor över hela Sverige och bidrar till ett hållbart arbetsliv och privatliv för alla.

Sveriges största företagshälsa Previa har ingått i Falck-gruppen sedan 2014. I januari 2023 upphörde Previa helt som namn och varumärke, och tidigare Previa går numera helt under varumärket Falck.

Läs mer på falcksverige.se