Vem du än är - välj Rättvisemärkt

Vem du än är - välj Rättvisemärkt

Hållbarhetsfrågor är återigen det hetaste temat under Almedalsvecka. I lågkonjunkturens framfart växer debatten om hur världens resurser används. I år riskerar ytterligare 55-90 miljoner människor fastna i extrem fattigdom och millenniemålen bedöms som allt mer avlägsna. Rättvisemärkt sätter fokus på hur vi alla, vem du än är, kan bidra till förbättrade arbets- och levnadsvillkor för odlare och anställda i utvecklingsländer.

Hundratals företrädare kommer att visa att de väljer Rättvisemärkt genom att bära våra individuellt designade t-tröjor. Ett 20-tal caféer, hotell och restauranger i Visby kommer att servera Rättvisemärkt under veckan (du hittar dem utmärkta på kartan i det officiella programmet).

Torsdagen den 2/7 kommer Carl Jan Granqvist att hålla provsmakning av Rättvisemärkt vin tillsammans med några kända profiler på Miljöaktuellts stora scen.

På seminariet Vinn-vinn-vinn pratar politiker, organisationer, företag och varumärkesexperter under ledning av Anna-Lena Brundin om konsten att stärka sitt varumärke och samtidigt göra skillnad genom Rättvisemärkt.

Följ Rättvisemärkts aktiviteter under veckan på www.rattvisemarkt.se/almedalen2009

För kontakt med Rättvisemärkt under veckan:

Generalsekreterare Helena Markstedt, 070-380 80 16 eller Projektledare Maria Granefelt, 073-673 16 72

Program:

29/6 kl 20 - Årets schysstaste mingel
Måndag den 29 juni arrangerar Rättvisemärkt tillsammans med fackförbundet SKTF en mingelkväll, där vi bjuder på Rättvisemärkt vin, ståuppkomik och mingelmusik. OBS: Anmälan krävs! Anmäl dig här: www.sktf.se/almedalsmingel

30/6 kl 15 - Seminarium
Vinn, vinn, vinn - ett seminarium om konsten att stärka sitt varumärke och samtidigt göra skillnad genom Rättvisemärkt. Tisdagen den 30 juni kl. 15.00 i, Sävesalen, Gotlands fornsal, Strandgatan 12 i Visby

Här möter du ledande profiler på företag, organisationer och offentlig sektor som alla har valt att satsa på Rättvisemärkt. Moderator är Anna Lena Brundin. Här hittar du inbjudan.

2/7 kl 18 - Carl Jan Granqvist håller provsmakning med Rättvisemärkt vin
Plast: Stora Scenen, Miljöaktuellt Arena, Visby hamn

Smaka på Rättvisemärkt
Möt och provsmaka Rättvisemärkt, på plats i Miljöaktuellt Arena nere i hamnen.