Scandic byter allt sitt kaffe till Rättvisemärkt

Scandic Hotels skickade idag ut följande pressmeddelande. Detta är det största bytet av kaffe till Rättvisemärkt av ett företag hittills i Sverige. Scandic och Hilton först med Rättvisemärkt kaffe Hotellkedjan Scandic och Hilton blir nu det första svenska storföretag som tar ställning genom att bara servera Rättvisemärkt kaffe. Det innebär att de 9 miljoner koppar bryggkaffe, espresso och cappuccino, som årligen serveras Scandics gäster och medarbetare, från och med nu kommer att bidra till bättre livsvillkor för kaffeodlare i utvecklingsländer. Rättvisemärkt är en oberoende etisk och social produktmärkning som fokuserar på mänskliga rättigheter. Märkningen innebär bland annat att anställda och odlare får skäligt betalt för sitt arbete och sina produkter och främjar deras organisationsrätt samt demokratiutvecklingen i landet. - 9 miljoner koppar Rättvisemärkt kaffe är väldigt mycket! Med det här beslutet kommer Scandic att förbättra livet för tusentals odlare och deras familjer. Det känns bra att Sverige har ett företag som ligger i framkant i utvecklingen. Det är kanske dags för andra stora företag att börja fundera över vilket kaffe de väljer, säger Alice Bah Kuhnke, generalsekreterare, Rättvisemärkt. Rättvisemärkt garanterar ett minimipris för kaffet som, med nuvarande råvarupris, ger odlarna över 20 procent mer betalt för sitt certifierade kaffe. Genom att välja Rättvisemärkt-produkter kan konsumenter bidra till en bättre och friare tillvaro för både barn och vuxna i de fattigare delarna av världen. - Vi är glada att vi som företag tillsammans med våra gäster på ett så här enkelt sätt kanbidra till bättre levnadsförhållanden i några av världens fattigare utvecklingsländer. Under de senaste 5 åren har vi serverat nära 19 miljoner KRAV- märkta frukostar på våra hotell. Att nu se till att vårt ekologiska kaffe också uppfyller kraven för Rättvisemärkt är för oss på Scandic ytterligare ett naturligt steg mot en mer hållbar framtid, säger Jan Peter Bergkvist Miljödirektör på Hilton International och Scandic. Det Rättvisemärkt-certifierade kaffet, som också är ekologiskt, KRAV-märkt, levereras av Löfbergs Lila och börjar serveras 16 oktober. - Som familjeföretag har vi valt att ta ansvar för en hållbar utveckling, både miljömässigt och socialt, i hela produktionskedjan från kaffeplantage till kopp. Vi jobbar envist och långsiktigt med dessa frågor sedan många år. Det är med både stolthet och glädje vi nu kan gratulera Scandic och deras gäster till ett positivt beslut att servera vårt kaffe som är Rättvisemärkt. Det har stor betydelse för oss och för kaffebönderna. Nu hoppas vi att många kommer att följa Scandics goda exempel, säger Kathrine Löfberg, marknadschef på Löfbergs Lila. För ytterligare information, vänligen kontakta: Christina Karlegran, Pressansvarig Hilton och Scandic Sverige tel: 0709-73 50 84 Daniel Sommerstein,Pressansvarig, Rättvisemärkt tel: 0733-91 11 15 Kathrine Löfberg, Marknadschef, Löfbergs Lila tel:0706-65 97 39