Rättvisemärkt vin på Systembolaget

Systembolaget börjar sälja Rättvisemärkt vin den 6 mars och de båda vinerna – ett rött och ett vitt – kommer att finnas i samtliga Systembolagsbutiker. Konsumenter köper i allt större utsträckning Rättvisemärkt kaffe, te, bananer, choklad och andra produkter. Nu kan de främja mänskliga rättigheter även genom att köpa Rättvisemärkt vin på Systembolaget. Båda vinsorterna kommer från Sydafrika och har gått igenom Systembolagets tuffa kvalitetskrav med mycket goda omdömen. Systembolaget har köpt in 30 000 flaskor av varje sort för lanseringen i mars. Det vita vinet heter Isabelo Chenin Blanc 2005 (art.nr. 98387, pris 64 kr). Enligt Systembolaget är vinet friskt och tydligt fruktigt i elegant stil och med en bra struktur. Det röda vinet heter Goue Vallei Cabernet Sauvignon Pinotage 2005 (art.nr. 98386, pris 65 kr) och enligt Systembolaget är det fruktigt med intensiv mörk bärfrukt och har både moderna Pinotagetoner och en cassiston samt en bra struktur av Cabernet Sauvignon. - Vi är mycket glada att Systembolaget gör denna lansering i samtliga butiker så att konsumenter i hela Sverige kan välja Rättvisemärkt vin. Att vinerna dessutom fått fina omdömen gör att vi hoppas att många ska vilja prova dem och på så vis bidra till bättre levnadsvillkor för odlarna i Sydafrika, säger Katarina Rosenqvist, vd, Rättvisemärkt. För arbetarna på vinodlingarna i Sydafrika innebär Rättvisemärkt bland annat att de får en lön de kan leva på, bättre boende och möjlighet att organisera sig. I Sydafrika har Rättvisemärkt särskilda kriterier för att minska rasdiskriminering och öka de svartas inflytande. Mer information om producenterna och om Rättvisemärkt kan hittas på www.rattvisemarkt.se. Rättvisemärkt vin säljs bl.a. i Storbritannien och Tyskland och blir allt mer populärt. Nu kan även svenskarna njuta av Rättvisemärkt vin och veta att de som odlat och producerat det har haft drägliga arbetsförhållanden. Bilder och logotyp finns för nedladdning på http://www.rattvisemarkt.se/article_date.asp?Article_Id=1266 För mer information om Rättvisemärkt, kontakta: Josefin Unger Belin, produktkoordinator, Rättvisemärkt, 0702-84 36 04 För mer information om Isabelo, kontakta: Camilla Mattsson, sommelier/pressansvarig, Sigva, 08-7325995 För mer information om Goue Vallei, kontakta: Pelle Odebrant, produktansvarig, Sharabu 08-6633150 ----- Om Rättvisemärkt Rättvisemärkt/Fairtrade är en etisk och social märkning som främjar mänskliga rättigheter. Kriterierna för Rättvisemärkt produktion utgår från FN:s grundläggande ILO-konventioner. Fundamentalt för Rättvisemärkt är också själva betalningen – Rättvisemärkta producenter får skäligt betalt för det arbete de utför. Rättvisemärkt bidrar till att: · Arbetare och odlare får skäligt betalt för det arbete de utför · Motverka barnabete · Främja organisationsrätten · Motverka diskriminering på grund av kön, hudfärg och tro · Uppmuntra ekologiskt odlande Idag kan svenska konsumenter köpa Rättvisemärkt kaffe, te, kakao, choklad, drickchoklad, bananer och apelsiner i matbutiker som ICA, COOP, Hemköp, Vi, Willys och Netto. Dessutom finns Rättvisemärkt ris, honung, juice, snacks, socker och fotbollar i Världsbutikerna. Rättvisemärkt är anslutet till det internationella kontrollorganet FLO, Fairtrade Labelling Organizations International, www.fairtrade.net, och har systerorganisationer i 20 länder i Europa, Nordamerika, Australien/Nya Zeeland och Japan.