Pressinbjudan: Välkommen till Fairtrade Sveriges konferens den 17 mars!

Är du journalist och intresserad av senaste nytt om Fairtrade i Sverige och internationellt? Kom då på Fairtrade Sveriges konferens Gör skillnad! den 17 mars och ta del försäljningssiffror för 2010 och resultatet av en svensk konsument­under­sökning utförd av TNS Sifo. Du kommer också att träffa aktörer från dagligvaru­handeln, liksom politiker, tjänstemän och upphandlare som verkar för ökat fokus på hållbarhet och Fairtrade-märkta varor på den svenska marknaden. Hela 350 personer är anmälda.

Fairtrade Sveriges konferens Gör skillnad! den 17 mars – i samarbete med SKL International och Svensk Handel – bjuder på en heldag med spännande möten, kreativa workshops och inspirerande föredrag.

Dagen erbjuder bland annat en djupdykning i problematiken kring barnarbete i utvecklingsländer samt den ”vinst” företag och offentlig sektor kan hämta hem genom att sätta ökat fokus på hållbarhetsfrågor och Fairtrade, inte minst tillsammans med samhälleliga frivilligkrafter.

Konferensen modereras av Doreen Månsson och avslutas med en middag där EU- och konsumentminister Birgitta Ohlsson deltar.

Exempel på föredragshållare: Åsa Domeij (Chef miljö och socialt ansvar Axfood), Magdalena Sekkenes (Manager environment & social responsibility, ICA Sverige AB), Klara Johansson (Gapminder), Sofia Ulver-Sneistrup (Trendanalytiker och konsumtionsforskare), Tuulia Syvänen (Operativ chef för Fairtrade International).

Konferensen äger rum på Fotografiska museet i Stockholm. Läs mer om konferensen på http://www.fairtrade.se/konferens/.

Du som journalist anmäler dig direkt till praktikant@fairtrade.se, senast fredagen den 11 mars. Ange vilka seminarier du vill närvara på.

För mer information om konferensen, kontakta t.f. generalsekreterare Emma Rung på 08-1220 89 11 eller emma.rung@fairtrade.se

När du väljer Fairtrade-märkta produkter skapar du förutsättningar för odlare och anställda i utvecklingsländer att förbättra sina arbets- och levnadsvillkor.

• Premier till investeringar i lokalsamhälle och verksamhet

Fairtrade är en oberoende produktmärkning och din garanti för att en produkt uppfyller internationella Fairtrade-kriterier. Fairtrade Sverige är den svenska representanten i Fairtrade International. Läs mer på www.fairtrade.se

Fairtrade är det internationella namnet för de värden som också representeras av och förmedlas genom namnet Rättvisemärkt.