Ny rapport: Svenskarna fikar för fullt, men oroar sig för framtiden

Ny rapport: Svenskarna fikar för fullt, men oroar sig för framtiden

Den svenska fikakulturen lever och har hälsan – 2023 handlade vi kaffe, te och kakao för nära 7 miljarder kronor. Men samtidigt som vi fikar för fullt oroar sig var fjärde svensk för kaffets framtid. Det framgår av en ny rapport från Fairtrade Sverige

- Svenskar älskar att fika men är också medvetna om utmaningarna med råvarorna på fikabordet. Oron för kaffets framtid är inte bara befogad, den borde vara större sett till hur odlarnas situation ser ut. Det positiva är att vi kan påverka framtiden genom att välja mer hållbart – varje fika är en chans att göra skillnad! säger Ulrika Urey, generalsekreterare för Fairtrade Sverige.

Enligt Fairtrades nya rapport fikar genomsnittssvensken drygt fem gånger i veckan. Alla mest fikas det på Gotland - närmare åtta gånger i veckan. Tre av tio svenskar uppger också att deras livskvalitet försämras om de inte får kaffe.

Samtidigt uppger en av fyra svenskar att de är oroliga för att klimatförändringarna ska göra det svårare att få tag på kaffe i framtiden. Och rapporten visar också att oron är befogad: Kaffe-, te- och kakaoodlare kämpar redan idag mot effekterna av klimatförändringar, samtidigt som de ekonomiska utmaningarna blir allt tuffare. Att fler företag och konsumenter väljer hållbart certifierade råvaror lyfts av odlare som en nyckelförutsättning för att möta framtidens utmaningar.

- Det är nödvändigt eftersom det inte bara bidrar till att förbättra småskaliga kaffeproducenters livskvalitet – det gör det också möjligt för oss att möta klimatkrisen och anpassa oss till de ständiga förändringar som vi ställs inför, säger Sylvia Gonzales, kaffeproducent i Nicaragua.

Rapporten visar också positiva tecken när det gäller vilka råvaror svenskarna väljer. Under 2023 var drygt 10 procent av allt kaffe som köptes i Sverige Fairtrade-märkt jämfört med knappt 9 procent 2022. 43 procent av all kakao som köptes i dagligvaruhandeln (i kilo) var Fairtrade-märkt 2023, en ökning från 37 procent 2022.

Fakta ur Fairtrades fikarapport

• Under 2023 handlade svenskarna kaffe, te och kakao i dagligvaruhandeln för drygt 6,6 miljarder kronor. Det är en ökning med drygt 94 miljoner kronor jämfört med 2022.
  • Svenskarna lägger i genomsnitt omkring en och en halv timme per arbetsvecka – eller närmare 70 timmar per år – på att fika på jobbet.
  • Under 2023 beräknas den globala produktionen av kakao ha minskat med 500 miljoner ton på grund av klimatförändringar.
  • Omkring 1,6 miljoner barn beräknas arbeta på kakaoplantager i Elfenbenskusten och Ghana – det är ungefär lika många barn som det finns i samma åldersgrupp i hela Sverige.
  • I bara 2 av 10 av de största kaffeodlande länderna (Vietnam och Brasilien) tjänar den genomsnittlige odlaren tillräckligt för att kunna resa sig ur fattigdom.

Här fikas det mest i Sverige (länsvis)

1. Gotland: 7,6 gånger i veckan.
  2. Östergötland: 6,5 gånger i veckan.
  3. Västmanland: 6,4 gånger i veckan.
  4. Västernorrland: 5,8 gånger i veckan.
  5. Dalarna: 5,7 gånger i veckan.

Om rapporten

Rapporten ”Fika i förändring” kartlägger svenskarnas fikavanor - och hur de påverkar världen. Statistiken om svenskarnas fikavanor kommer från en ny undersökning från företaget Verian bland svenskar 16-79 år. Undersökningen har genomförts som en webbenkät i SIFO-panelen 14-24 mars 2024. Försäljningsstatistik om kaffe, te och kakao kommer från analysföretaget NielsenIQ samt Fairtrades försäljningsstatistik. Mer information finns i rapporten.