Nordic Choice Hotels serverade flest Fairtrade-fikadeltagare

Häromdagen gick fikautmaningen Fairtrade Challenge av stapeln, med rekordmånga deltagare över hela landet som samlades för att fika Fairtrade-märkt. Nordic Choice Hotels samlade flest fikadeltagare utanför hemmet. På över 60 hotell runt om i landet fick hotellkedjan nära 38 000 fikadeltagare att fika Fairtrade-märkt och vann därmed tävlingen före Scandic och Burger King. Fikautmaningen visar hur var och en på ett enkelt sätt, genom att välja Fairtrade-märkta produkter, kan bidra till att bekämpa fattigdom.

I år var första året som Nordic Choice Hotels deltog i fikautmaningen Fairtrade Challenge. Hotellgästerna kunde avnjuta Fairtrade-märkt kaffe, och även förbipasserande utanför hotellen bjöds på en värmande kopp Fairtrade-kaffe i höstrusket. Totalt samlade hotellkedjan ihop till inte mindre än 37 818 fikadeltagare.

– Vi är mycket stolta över att ha vunnit den här tävlingen! Fairtrade är ett sätt för oss att säkerställa leveranskedjan och samtidigt ett enkelt sätt att kommunicera vikten av socialt ansvar gentemot konsumenten. Att Nordic Choice Hotels vinner denna tävling visar också att detta är något som alla våra medarbetare bryr sig om. Så det här är en seger för alla dem! säger Cathrine Dehli, CR-ansvarig på Nordic Choice Hotels.

Fikautmaningen Fairtrade Challenge är en del av kampanjen Fairtrade Fokus, som under två veckor i oktober varje år sätter fokus på hur fattigdom kan bekämpas med Fairtrade som verktyg. Målet med Fairtrade Challenge är att samla så många människor som möjligt att fika Fairtrade-märkta produkter under samma dag, och i årets Fairtrade-fika deltog fler än någonsin. Över 650 000 fikadeltagare fördelat på mer än 6000 enskilda fikapauser anordnades på stan, i butiker och på kaféer, på arbetsplatser, skolor, organisationer och inte minst hemma hos enskilda personer.

– Det är fantastiskt att så många ville ta tillfället i akt och fika Fairtrade-märkt och därmed sprida information om Fairtrade till fler. Vi hoppas såklart att alla fikadeltagare fortsätter välja Fairtrade-märkta produkter även efter Fairtrade Challenge. Ju fler vi är som väljer Fairtrade-märkt, desto större blir effekten för odlare och anställda att själva ta sig ur fattigdom, säger Magdalena Streijffert, generalsekreterare för Fairtrade Sverige.

Näst bästa aktör i Out of home-kategorin blev Scandic som samlade totalt 34 472 fikadeltagare från Malmö i söder till Kiruna i norr. Scandic har varit med i Fairtrade Challenge samtliga år sedan starten 2009 och nådde i år sin bästa notering någonson. Tredje bästa aktör blev Burger King som liksom Nordic Choice Hotels deltog i Fairtrade Challenge för första gången. De lyfte fram sitt Fairtrade-märkta kaffe på flera sätt och fick totalt ihop 20 000 fikadeltagare. Mellan klockan 14-15 bjöds dessutom alla deras kunder på en kopp kaffe.

Topplista Fairtrade Challenge Out of home:

Nordic Choice Hotels

37 818 fikadeltagare

Scandic

34 472 fikadeltagare

Burger King

20 000 fikadeltagare

Compass Group

18 197 fikadeltagare

Barista Fair Trade Coffee

17 004 fikadeltagare

För mer information