Sara Lindberg, Nässjö kommunfullmäktiges ordförande och Dennis Lundquist, utvecklingsstrateg och samordnare för Fairtrade City i Nässjö kommun.

Nässjö – Årets Fairtrade City 2024

I hård konkurrens med andra kommuner tilldelas Nässjö utmärkelsen Årets Fairtrade City 2024. Kommunen prisas för sitt engagerande och långsiktiga arbete för en hållbar och etisk konsumtion, i nära samverkan med civilsamhället och det lokala näringslivet.

–Åh vad glad jag blev och vilken positiv överraskning! Det är kul att vårt långsiktiga och uthålliga arbete för rättvis och etisk handel uppmärksammas genom utmärkelsen. Jag ser det som ett resultat av en god politisk uppbackning och ett gott samarbete mellan alla parter som samverkar i Fairtrade City-arbetet här i Nässjö, säger Dennis Lundquist, utvecklingsstrateg och samordnare för Fairtrade City i Nässjö kommun.

I motiveringen nämns kommunens ambitiösa arbete med att bidra till en hållbar och etisk konsumtion och med att öka kunskapen hos medarbetare och invånarna. Dessutom finns en hög andel rättvist handlade produkter i den offentliga upphandlingen.

– Nässjö kommun gör ett imponerande arbete som Fairtrade City och är en oerhört värdig vinnare. Ett skäl till framgångarna är den långsiktiga och nära samverkan mellan kommunen, civilsamhället och det lokala näringslivet samt att arbetet sker inom ramen för kommunens arbete med Agenda 2030, säger Ulrika Urey, generalsekreterare Fairtrade Sverige.

I samverkan med Nässjö kommun har ICA, COOP, Naturskyddsföreningen, Vuxenskolan och ABF ett starkt engagemang i arbetet med diplomeringen, med fokus på att bidra till en konsumtion som värnar om både människan och miljö. Kommunen har en tydlig strategi att använda befintliga mötesplatser, såsom idrottsevenemang, torgdagar, festivaler och mässor för att ge nya målgrupper kunskap om betydelsen av en hållbar och etisk konsumtion. Det kan i sin tur kopplas till hållbarhetsfrågor såsom hälsa, integration och klimat.

– Hållbarhetsarbetet är viktigt för oss. Det är häftigt att vi, genom vårt lokala Fairtrade-arbete, kan vara med och göra skillnad globalt. En framgångsfaktor för oss är att vi gör det här tillsammans, kommunen, det lokala näringslivet, civilsamhället, enskilda Fairtrade-ambassadörer och alla som väljer att handla Fairtrade-märkta produkter. Utmärkelsen ger oss ytterligare energi att jobba vidare, säger Sara Lindberg, Nässjö kommuns kommunfullmäktiges ordförande och ordförande i Nässjö samverkansgrupp för Fairtrade.

Fairtrade City är en diplomering och ett nätverk av kommuner som aktivt verkar för en etisk konsumtion och hållbar handel. Nässjö är diplomerad Fairtrade City sedan 2009 och en av Sveriges 35 diplomerade kommuner som åtagit sig att driva på för en etisk konsumtion som bidrar till en marknadsutveckling med fler hållbara produkter. Som exempel kan medarbetare i Nässjö kommun välja en Fairphone som tjänstetelefon.

Om utmärkelsen Årets Fairtrade City

Vinnare av Årets Fairtrade City utses bland de Fairtrade City-diplomerade kommuner som lämnat in en större förnyelseansökan 2024. Fairtrade City-konceptet startade i Garstang, Storbritannien 2001 och det finns i dag över 2 200 diplomerade städer runt om i världen. Bedömningen av Årets Fairtrade City utgår från strategiskt arbete, informations- och engagemangsarbete samt upphandling av rättvist handlade produkter.

Kontaktinformation

Sara Lindberg, Ordförande Nässjö samverkansgrupp Fairtrade och kommunstyrelsens ordförande.
0380-51 80 61, sara.lindberg@nassjo.se

0380-51 80 38, dennis.lundquist@nassjo.se

Regioner

Fairtrade en aktör för en mer hållbar världshandel och en internationell certifiering av råvaror odlade i länder med utbredd fattigdom. Certifieringen innebär bland annat en bättre betalning till odlaren och krav på social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet.

Agnes Hellström

Presskontakt Pressansvarig 073 756 28 42