Malmö Sveriges första Fairtrade city

Malmö diplomerades i dag (onsdag) av Rättvisemärkts generalsekreterare Alice Bah Kuhnke som Sveriges första Fairtrade city vid en ceremoni i Stadshuset. Malmö tar nu de första stegen mot att öka konsumtionen av, och medvetenheten om Rättvisemärkt i kommunen. Vid kommunstyrelsens sammanträde 17 maj 2006 fattades beslutet att Malmö stad ska verka för att bli en Fairtrade city. Eftersom alla kriterier för att bli certifierad redan uppfyllts och godkänts av Rättvisemärkt kunde Malmö stad direkt efter beslutet tagits utropas till Sveriges första Fairtrade city. - Malmö, min födelseort, blir Sveriges första Fairtrade city - det känns verkligen bra! Men det gäller också att komma ihåg att arbetet inte slutar med denna diplomering, utan det är egentligen nu som det sätter fart och Malmö blir Sveriges ledande kommunen. Jag hoppas att fler kommuner runt om i landet ska bli inspirerade av Malmö och starta arbetet för att bli Fairtrade city, säger Alice Bah Kuhnke, generalsekreterare för Rättvisemärkt. Rättvisemärkt lanserade i början av 2006 Fairtrade city konceptet som funnits sedan 2001 i Storbritannien. Det handlar bl a om att genomföra lokala informationsinsatser och kampanjer för att öka kännedomen om Rättvisemärkt och rättvis handel. För att bli en Fairtrade city krävs dels politiskt stöd från kommunledningen, dels att en styrgrupp bildas som samordnar och driver arbetet framåt och ansvarar rör att rapportera till Föreningen för Rättvisemärkt. Malmös styrgrupp består av följande: Ordförande: Carina Nilsson, kommunfullmäktigeledamot Sekreterare: Catarina Rolfsdotter-Jansson, journalist Ulf Hansson, företagare, Morot & annat Jasmin Rezai Lind, verksamhetsledare för Rättvis Handel inom Röda Korsets ungdomsförbund Kristian Smedjeback, ordförande Världsbutiken i Malmö Birte Reng Svensson, kvalitets- och miljösamordnare, serviceförvaltningen Birgitta Gisby, informatör, miljöförvaltningen RättvisemärktTM och Fairtrade® är varumärken tillhörande Rättvisemärkt i Sverige AB. Kontakt: Emma Enebog, projektledare, Rättvisemärkt, tel. 08-505 756 95 eller 0735-60 68 03 Carina Nilsson, ordförande i styrgruppen, tel. 0702-46 50 38 Mer information: Mer information om Fairtrade city och dess kriterier finns på: www.rattvisemarkt.se. Här hittas också Rättvisemärkts logotyp samt pressbilden ovan (klicka på den) i högupplöst format för redaktionellt bruk. Listan med vilka butiker, arbetsplatser etc. som har Rättvisemärkt i Malmö finns på www.malmo.se/miljo. Om RättvisemärktTM Rättvisemärkt/Fairtrade är en etisk och social märkning som främjar mänskliga rättigheter. Kriterierna för Rättvisemärkt produktion utgår från FNs grundläggande ILO-konventioner. Fundamentalt för Rättvisemärkt är också själva betalningen – Rättvisemärkt-certifierade producenter får skäligt betalt för det arbete de utför. Rättvisemärkt bidrar till att: Arbetare och odlare får skäligt betalt för det arbete de utför Motverka barnabete Främja organisationsrätten Motverka diskriminering på grund av kön, hudfärg och tro Uppmuntra ekologiskt odlande Idag kan svenska konsumenter köpa Rättvisemärkt kaffe, te, kakao, choklad, drickchoklad, bananer och apelsiner i matbutiker som ICA, COOP, Hemköp, Vi, Willys och Netto. Dessutom finns Rättvisemärkt ris, honung, juice, snacks, socker och fotbollar i Världsbutikerna. Rättvisemärkt är anslutet till det internationella kontrollorganet FLO, Fairtrade Labelling Organizations International, www.fairtrade.net, och har systerorganisationer i 20 länder i Europa, Nordamerika, Australien/Nya Zeeland och Japan. Rättvisemärkt 2000 - 2006 Pustegränd 1-3 118 20 Stockholm Tel 08-505 756 90 info@rattvisemarkt.se