Första webbutiken med rättvist handlade julklappar

Nyligen öppnades den första webbutiken med Rättvisemärkta och andra rättvist handlade produkter. I webbutiken www.skicka1present.se kan man beställa julklappar och presenter som sen slås in och skickas till den man vill uppvakta. - Det ideologiska i affärsidén känns väldigt viktigt och nu ligger idén precis rätt i tiden. Kännedomen om och försäljningen av Rättvisemärkta varor ökar. Enligt Rättvisemärkt ökade försäljningen med 40 procent år 2004, säger Andreas Holmbäck, grundare av skicka1present.se. - Det är fantastiskt att den ökade medvetenheten också leder till ökad försäljning av Rättvisemärkta varor. För det är genom en ökad handel av Rättvisemärkta varor som svenska konsumenter kan förändra livet till det bättre för människor i utvecklingsländer, säger generalsekreterare Alice Bah Kuhnke i ett pressmeddelande på www.rattvisemarkt.se E-handeln ökar också i snabb takt. Fler och fler upptäcker fördelarna med att handla på Internet. Förra året köpte varannan svensk mellan 14 och 80 år julklappar på nätet. I år förväntas det bli ännu fler enligt en undersökning gjord av United Minds/Cint på uppdrag av Posten. - I år går det att köpa rättvist handlade julklappar på nätet och då blir det enklare för både privatpersoner och företag att ta ställning. Världen krymper och allt som händer i världen känns närmare nu. Det blir svårare och svårare att blunda för det som händer människor på andra platser såsom fattigdom, barnarbete och diskriminering. Därför tror jag att rättvis handel kommer att bli en självklarhet i framtiden. skicka1present.se ligger bara 15 år före en del andra, säger Holmbäck. skicka1present.se vill bidra till att: - Arbetstagare och odlare får skäligt betalt - Arbetstagare har goda arbetsvillkor - Motverka barnarbete - Motverka diskriminering - Främja hållbar utveckling även när det gäller miljö skicka1present.se:s målsättning är att erbjuda något för alla tillfällen. Nu inför jul finns julkorgar och presentaskar. Till det vanliga utbudet hör choklad, te, silversmycken, leksaker, sjalar och handgjorda anteckningsböcker. En del av utbudet är Rättvisemärkt, resten är inte märkt men likväl rättvist handlat. Det går bra att beställa till och från hela världen. - Intresset för skicka1present.se har varit stort och det har visat sig att en stor andel av kunderna handlar till sig själva. Tyvärr finns det inte någon ”vanlig” webbutik med inriktning på rättvis handel. Därför har företaget som målsättning att utveckla webbutiken så att den även tillgodoser dessa kunders behov på bästa sätt, säger Holmbäck. För mer information om skicka1present.se, kontakta Andreas Holmbäck, tel:08-640 58 59 eller 070-699 66 92. Bilder finns under fliken "Press" på www.skicka1present.se

Agnes Hellström

Presskontakt Pressansvarig 073 756 28 42