25 procents ökad försäljning av Rättvisemärkt 2009

Trots en ihållande lågkonjunktur fortsätter den svenska konsumenten att handla Rättvisemärkt i allt högre utsträckning. Försäljningen ökade med 25 procent under 2009 och uppgick till 876 miljoner kronor i konsumentvärde.

Försäljningen av Rättvisemärkt och Fairtrade-märkta varor internationellt gynnar idag fem miljoner odlare och anställda med familjer i cirka 50 utvecklingsländer, genom kriterier som ger förbättrade arbets- och levnadsvillkor samt en bättre betalning för råvaran.

- Vi vet att lågkonjunkturen drabbar utvecklingsländer extra hårt och att miljontals människor drogs in i en djupare fattigdom under förra året. För många innebär Fairtrade en livlina, en chans att bibehålla en dräglig tillvaro och till och med ta några steg framåt. Därför är det glädjande att vi trots lågkonjunkturen växer och att vi gör nytta för allt fler människor. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att vi verkar i några av världens fattigaste länder och att vi inte ensamma kan lösa alla problem. Det säger Morgan Zerne, VD på Rättvisemärkt.

Antalet certifierade producentorganisationer ökar hela tiden, i takt med att allt fler företag såväl som konsumenter vill vara delaktiga i att bidra till utveckling och skapa förutsättningar för ökat inflytande för de människor som producerar varorna vi handlar. Idag går det att välja bland fler än 850 Rättvisemärkt-certifierade artiklar i våra svenska butiker.

- Intressant är att utbudet av Rättvisemärkt nu syns i allt fler miljöer, inte bara i traditionella matbutiker utan också på restauranger, hotell, caféer, arbetsplatser, i fack- och servicehandeln. Konsumenten blir på så sätt allt oftare påmind om möjligheten att göra skillnad genom sin dagliga konsumtion, säger Morgan Zerne.

Försäljningen av Rättvisemärkt uppgick under 2009 till 876 miljoner kr i konsumentvärde, en ökning med 25 procent jämfört med året innan. Den största försäljningsökningen skedde inom produktgrupper såsom socker och honung (51 %), te (49 %) och bananer (48 %). Räknat på volym eller vikt är 82 procent av alla produkter som säljs som Rättvisemärkt också ekologiskt certifierade.

Se http://www.rattvisemarkt.se/cldoc/168.htm för detaljerad information kring försäljningssiffrorna.

För mer information
Kontakta Ola Höiden, kommunikationsansvarig på Rättvisemärkt, telefon 08-1220 89 05 eller ola.hoiden@rattvisemarkt.se