Utfasning av lysrör 2023

Utfasning av lysrör 2023

Från och med hösten 2023 kommer ett flertal vanligt förekommande lysrör att fasas ut enligt nya EU-föreskrifter. Utfasningen har sin grund i Ekodesign-förordningens beslut att slopa undantaget för kvicksilver i ljuskällor som tidigare fanns med i RoHS-direktivet. Ett beslut som kommer att ha positiv inverkan både på miljö och människa, då kvicksilver är ett av dagens farligaste miljögifter.

Utfasningskravet innebär bland annat att konventionella och kompaktlysrör inte längre får produceras eller säljas på den europeiska marknaden från och med 24:e augusti 2023. De vanligt förekommande T8- och T5-lysrören samt kompaktlysrör (CLF) är exempel på ljuskällor som berörs. Enligt Energimyndigheten kommer utfasningen att innebära en energibesparing på cirka 310 miljarder kWh och en minskning av kvicksilver med cirka 5,4 ton inom EU fram till år 2035.

Två hållbara alternativ för din belysningsanläggning
Valet mellan inköp av helt nya armaturer eller att återbruka de befintliga är en stor del av resan mot en effektivare och framtidssäker belysning.

CLO

Byt till energieffektiva LED-armaturer
Högkvalitativ LED-belysning är energieffektiv och avger mycket ljus i förhållande till förbrukad energi. Energiförbrukningen är väsentligt lägre, samtidigt som livslängden blir längre än för lysrörsarmaturer och med hjälp av CLO (Constant Light Output) kan din belysningslösning optimeras ytterligare. Armaturerna ger samma ljusmängd under hela sin livslängd samtidigt som du kan spara energi. Med CLO kan du undvika överinstallation vilket betyder mindre installerad effekt och i vissa fall även färre armaturer.

Re:Furbish

Återbruka gamla armaturer

Med det cirkulära initiativet Re:Furbish kan du förnya, återbruka och bygga om existerande belysningslösningar för att möta morgondagens krav. Äldre lysrörsarmaturer kan byggas om till energisnåla och miljövänliga LED-armaturer och dessutom öka både ljuskvalitet och ljuskomfort. Fagerhult finns med som rådgivande partner genom hela projektet - från designförslag till testning för produktsäkerhet och installation.

Så mycket energi kan du spara

I takt med ökade energipriser blir fokus på att ställa om till hållbara lösningar stort. Byte till LED-armatur med ljusstyrning är en investering som skapar nytta direkt. På vår hemsida presenteras fler kalkylexempel utifrån olika applikationsområden som visar hur mycket energi det går att spara årligen.

Kalkylexempel

Vår kunskap inom LED-belysning och de nya EU-direktiven gör det enklare för dig att välja rätt. I vår guide hittar du mer information om utfasningen, en FAQ med vanligt förekommande frågor samt olika lösningar. Kontakta oss så hjälper vi dig att spara energi och minska din klimatpåverkan i samband med utfasningen av lysrör.