De ska göra Umeå mer inkluderande och tryggt

De ska göra Umeå mer inkluderande och tryggt

Från den 22 till den 30 augusti kommer arkitekt- och designstudenter tillsammans med företagare att utveckla ett specifikt område i Umeå. Målet är att göra området mer inkluderande och tryggt. Med stöd av smart teknik och kreativa verktyg, kommer de att skissa fram förslag och arbeta fram färdiga prototyper.

- Det ska bli superkul att få vara med och följa dem från start till mål. På sikt tror jag att det här gänget kommer att driva hållbara och livskraftiga initiativ som gör vår stad än mer levande, säger Frida Wimelius som tillsammans med Fanny Lindén ansvarar för Prototye Week.

Prototypveckan äger rum i verkstäderna hos eXpression Umeå och i Umeå Energis Testhus, där deltagarna kommer att engagera sig i idégenerering och prototypande. Resultatet kommer gå att se under eXpressions öppna hus Join eXpression som äger rum 26 september. Mer information om det kommer.

- Vi ser fram emot att se de innovationer och lösningar som kommer att utvecklas under den här veckan, och hur dessa kan bidra till att forma Umeås framtid, säger Fanny Linden.

Här är de som antagits till Prototyp Week:

Olivia Wärme – Industridesigner
Amelia Hedström – Planarkitekt
Abdullah Al-Rubaiy – Interaktion- & Designstudent
Kim Granberg – Arkitekt
Lisa Selin – Industridesigner
Kasimir Suter winter – Arkitekt
Jonas Eltes – Arkitektstudent
Zoe Magnusson – Interaktion- & Designstudent
Tekla Andersson – Arkitektstudent
Johan Björn – Arkitekt
Cornelia Önnerlöv – Konststudent HDK
Louise Rosengren – Konststudent HDK

Prototype Week arrangeras tillsammans med Umeå Energi och i samarbete med Fort Knox och Länsförsäkringar Västerbotten.