Foto: Sören Vilks

Maureen Hoppers till Expos styrelse

Maureen Hoppers, kommunikationschef på Riksteatern är ny ledamot i Stiftelsen Expos styrelse.

Maureen Hoppers har med sina dryga 20 år i branschen och erfarenhet från såväl näringsliv som kommun och stat en gedigen bakgrund inom kommunikation och strategiskt arbete inom mångfald, inkludering och social hållbarhet. Hon har även en lång erfarenhet av styrelsearbete från bl.a. Stockholms konstnärliga högskola, Project Playground och CinemAfrica. Idag arbetar hon som avdelningschef för kommunikation på Riksteatern. Hon är också medgrundare av Mer Barnkultur samt styrelseordförande i mediehuset Fanzingo.

- Att Expos styrelse nu berikas med att Maureen Hoppers tar plats är mycket glädjande. Expos viktiga uppgift behöver hennes goda omdöme, hennes kompetens, erfarenheter och nätverk från olika delar av samhället. Jag ser verkligen fram emot att får samarbeta med Maureen, säger Kerstin Brunnberg, styrelseordförande.

Expos styrelse har till uppgift att se till att stadgarna följs, ansvara för verksamheten och tillsätta vd. Styrelsen arbetar helt ideellt. Styrelseordförande är Kerstin Brunnberg, journalist och före detta vd på Sveriges Radio. Övriga styrelseledamöter är Robert Aschberg, Nisha Besara, Mikael Ekman, Peter Christensson och Daniel Poohl. Nu adderas alltså även Maureen Hoppers till styrelsen.

- Expo är en av Sveriges viktigaste kunskapsplattformar när det gäller att öka allmänhetens kunskap och förståelse för radikal rasistisk mobilisering och organisering. I en värld och i ett samhällsklimat där rasism och extremism normaliseras blir Expos verksamhet allt viktigare och synliggörandet av antidemokratiska röster centralt, säger Maureen Hoppers. Jag hoppas att min samlade erfarenhet och engagemang i frågor som frågor som representation, inkludering och afrofobi kommer att stärka Expos angelägna arbete och jag ser fram emot att lära mig mer om Expo som organisation, fortsätter hon.

För frågor:

Maureen Hoppers, 08-531 991 00

Kerstin Brunnberg, 070-598 50 17

Anna Rohlin Larsson, presskontakt 08-400 219 29

Expo är en religiöst och partipolitiskt obunden antirasistisk stiftelse. Vår vision är en levande demokrati där rasistiska idéer saknar inflytande. Vi vill öka människors förmåga att bemöta rasistiska idéer, myter och konspirationsteorier. Det gör vi genom omvärldsbevakning, journalistisk granskning och utbildning.