Expos Daniel Poohl är årets utgivare

Tidskriften Expos ordinarie chefredaktör och ansvarige utgivare Daniel Poohl har av branschorganisationen Utgivarna utsetts till årets utgivare och vinnare av Mommapriset.

Priset delas årligen ut till en person som ”genom sina handlingar bidragit till och lyft fram Sveriges unika system med ansvarig utgivare.”

Daniel Poohl tog emot priset av juryns ordförande Eva Hamilton vid en ceremoni på Dramaten i Stockholm på tisdagskvällen. Juryns motivering lyder:

”För ett modigt och oförtröttligt utgivarskap i demokratins tjänst, som konsekvent och till allas gagn granskat och belyst det öppna samhällets fiender.”

– Expo är en idédriven tidskrift. För mig har det alltid varit en självklarhet att det går att kombinera med journalistikens etiska principer. Den här utnämningen ser jag som ett erkännande för vårt sätt att göra journalistik. Det betyder mycket i en tid när allt fler aktörer försöker sprida enkelsidig propaganda i journalistik skrud, säger Daniel Poohl.

– På en liten redaktion finns det möjlighet att ha högt i tak och stor delaktighet i publicistiska avväganden. Därför går den här utnämningen lika mycket till mina kollegor, som kommit med kloka tankar inför svåra beslut.

Daniel Poohl är 36 år. Han började arbeta ideellt på Expo 2001. 2006 blev han tidningens chefredaktör, och dessutom stiftelsen Expos vd.

Stiftelsen Expo utmanar intolerans och rasism genom granskning, utbildning och förebyggande arbete. Expo uppmärksammar det hot som intoleransen utgör mot det öppna samhället.

Granskning

Stiftelsen Expo samlar och analyserar information om intoleranta grupper, nätverk och fenomen, samt ger ut Tidskriften Expo och nyhetssajten Expo Idag.

Stiftelsen Expo föreläser varje dag någonstans i Sverige för elever, lärare, kommunpolitiker, poliser, allmänhet med flera. Vi informerar och ger kunskap om intoleranta grupper, nätverk och fenomen.

Förebyggande arbete

Stiftelsen Expo möter människor och talar om intoleransens konsekvenser. Genom Toleransprojektet påverkar vi unga med en intolerant världsbild.