Evident Lifes grundare. Från vänster: Katti Saare, Johan Eriksson, Lars Einar Pettersson, Jonas Perninge och Michaela Bruneheim.

Evident tar in ytterligare en investerare och 56 mSEK i kapital

Året inleds positivt med en kapitalrunda som tecknades i sin helhet på 56 mSEK. Samtidigt utökar Evident ägarkretsen och tar in ytterligare en ägare i form av Martin Randel som är grundare till Vitamin Well och Unifaun och investerare i flera framgångsrika startups som exempelvis Dreams, Budbee och Instabox.

”Både storleken på kapitalemissionen, och intresse från nya delägare, visar på styrkan i bolaget och en attraktiv affärsidé. Det finns ett stort behov av att digitalisera försäkringsbranschen! Det känns extra kul att få välkomna Martin Randel som ny delägare och som en del av Evidentfamiljen” säger VD Michaela Bruneheim om den nyligen avslutade emissionen.

Kapitalemissionen kommer att nyttjas för att kapitalisera bolaget inför verksamhetsstart samt för att täcka kostnader för att driva bolaget under de första månaderna efter verksamhetsstarten. Ytterligare en kapitalemission planeras att genomföras under första halvåret.

Ägarna till bolaget kompletteras nu av det nya tillskottet Martin Randel. De tidigare ägarna kvarstår som ägare och utgörs av grundarna i form av Katti Saare, Johan Eriksson, Michaela Bruneheim, Jonas Perninge och Lars Einar Pettersson samt huvudfinansiärerna i form av Nylof Holding, Château Holding och Roc Capital.

Om huvudfinansiärerna :

Urban Paulsson gm Nylof Holding. Urban Paulsson är VD för Nylof Holding. Han har lång erfarenhet som bolags- och chefsjurist inom läkemedelsbranschen. Under 15 år har Urban arbetat som advokat och partner hos advokatfirmorna Bird & Bird och Nordia, med inriktning på affärsjuridik. Urban är också investerare och medgrundare i flertal start-up bolag.

Maarten de Château gm Château Holding. Dr Maarten de Château är VD och grundare av Château Holding. Han är också läkare/forskare och biotechentreprenör. Han genomförde sin post doc i immunologi vid Harvard Medical School. Under de senaste femton åren har Maarten varit verksam inom läkemedelsbranschen med klinisk utveckling vid Sanofi och Sobi innan han 2012 grundade Cormorant Pharmaceuticals och 2016 Buzzard Pharmaceuticals. Maarten sitter i styrelsen för flera bolag i läkemedelsbranschen och har också publicerat 11 stycken vetenskapliga artiklar inom läkemedelsbranschen.

Simon de Château gm Roc Capital. Simon de Château är ägare av Roc Capital och har över 25 års erfarenhet av fastighetsinvesteringar. Han är också grundare och Chief Investment Officer i Alma Properties. Han var 2003 en av medgrundarna till Sveafastigheter och ledde framgångsrikt arbetet med tre fastighetsfonder som är bland de bäst avkastande nordiska fonderna under perioden. Simon studerade på Handelshögskolan i Stockholm och sitter även i styrelsen för tre fastighetsfondbolag.

Martin Randel gm Öregard AB. Martin Randel har jobbat 15 år som entreprenör och som aktiv grundare av Vitamin well och Unifaun och har även investerat i onoterade bolag sedan 10 år tillbaka. Större investeringar inkluderar exempelvis Instabox, Budbee, Matsmart, Enginzyme (biotech), Dreams (fintech) och Joint academy (e-hälsa/artros).

Evident Life är ett digitalt start up och utmanare i svenska livförsäkringsbranschen. Evident Life arbetar datadrivet och evidensbaserat och verkar där insurtech möter biotech med att erbjuda digitala tjänster för att förebygga skador och jobba proaktivt med kundernas hälsa.