Evident tar in ny storägare och 19 miljoner i kapital. Efter nyemissionen värderas bolaget till 180 mSEK.

Hittills i år har Evident tagit in 90 miljoner i kapital i tre separata nyemissioner.

I samband med den senaste nyemissionen kliver Thomas Eldered, genom Flerie Invest AB, in som ny storägare i bolaget.

”Jag är imponerad av det innovativa försäkringskoncept som Evident Life skapat på kort tid och ser fram emot att bidra till att bolaget blir en betydande aktör inom livförsäkringar”, kommenterar Thomas Eldered.

I samband med nyemissionen ansluter även Johan och Malin Enocson, genom Active Invest AB, som nya ägare. Vid den tidigare nyemissionen som skedde under våren valde också Henrik Viktorsson, genom Solid Equity AB och Johan Häger, genom Johan Häger Advokat AB, att investera i Evident. Befintliga ägare kvarstår i bolaget.

”Vi är otroligt stolta och glada över det stora investeringsintresse som finns för Evident. Vi välkomnar våra nya ägare till Evident-familjen och ser fram emot vår spännande gemensamma resa. Vi är särskilt glada över att välkomna Thomas Eldered, som med sin mångåriga erfarenhet av att investera i tillväxtbolag kommer att vara en stor tillgång för oss och kunna bidra positivt till vår utveckling” säger Michaela Bruneheim, VD på Evident.

Om Thomas Eldered:

Baserad i Stockholm och London, med investeringar inom EU, Storbritannien, USA och Israel, är Thomas Eldered medgrundare av Recipharm AB (publ) där han också var VD till 2021. Recipharm har utvecklats till världens femte största kontraktstillverkare inom läkemedel. Utöver Recipharm har Eldered engagemang i flera privata såväl som publika bolag, i Sverige och internationellt, framförallt inom läkemedelsutveckling. Genom Flerie Invest jobbar Eldered med långsiktig finansiering och utveckling av tillväxtbolag. Eldered har en civilingenjörsexamen i industriell ekonomi från Linköpings tekniska högskola.