Evident fortsätter engagera sig i hållbarhet

Evident fortsätter engagera sig i hållbarhet

Att bara vara klimatneutrala räcker inte! Det digitala och hälsoförebyggande livförsäkringsbolaget Evident fortsätter att arbeta klimatsmart och har hållbarhetsperspektivet som ledstjärna i all sin utveckling. Evident väljer att varje år kompensera för sitt dubbla klimatavtryck.

”Vi fortsätter att kontinuerligt mäta och ständigt försöka minska vårt klimatavtryck, ner på minsta detaljnivå. Vi följer noggrant hur våra investeringar påverkar klimatet, vi underlättar digitalt arbete för alla anställda och bolagets ledning vilket leder till betydligt färre resor. Vi följer upp hur teknisk utrustning levereras, återanvänds och repareras, hur mycket avfall som organisationen ger upphov till och hur det tas om hand, vilken typ av energi vi förbrukar och vilket avtryck våra kunder skapar genom att köpa våra produkter. Målet är förstås att bedriva och utveckla verksamheten långsiktigt hållbart i alla dess beståndsdelar och att hålla Evidents klimatavtryck till ett minimum”, berättar Evidents VD Michaela Bruneheim.

Målet för det gångna året var att minska bolagets utsläpp per anställd med 4,5% vilket Evident gott och väl har uppnått. Bolaget blickar nu framåt och har satt upp en plan att på 5 års sikt ytterligare minska klimatavtrycket och samarbetar därför med klimattjänsteföretaget South Pole.

I år har Evident valt att göra sin klimatkompensation via Kariba REDD+ projektet vars syfte är att bevara och skydda skog på ett hållbart sätt i Zimbabwe. Det är ett av de största REDD+ registrerade projekten i världen och har sedan starten år 2011 skyddat nästan 785 000 hektar från avskogning. Att dessa träd får stå kvar på marken förhindrar att 3.5 miljoner ton koldioxid genomsnittligen släpps ut i atmosfären varje år. Projektet har ett starkt socialt fokus och bidrar både till regional hållbar utveckling och till flera av FN:s globala hållbarhetsmål.