Michaela Bruneheim, VD Evident Life.

Premiär i höst för Evident Life - ett nytt svenskt livsförsäkringsbolag

Evident Life AB är namnet på ett helt nystartat svenskt livförsäkringsbolag, som vill vara en digital utmanare med inriktning på att arbeta evidensbaserat och datadrivet. Just nu väntar bolaget på beslut om koncession från Finansinspektionen — ett beslut som kan förväntas senare under året.

Evident Life ansökte tidigare i år om Finansinspektionens godkännande av bolagsordning och stadgar, samt tillstånd att driva försäkringsrörelse. Bolaget avser att bedriva verksamhet inom försäkringsklasserna 1A och IV, det vill säga livförsäkring på en persons liv samt lång olycksfalls- och sjukförsäkring.

Evident Life har sitt kontor på Kungsgatan i centrala Stockholm. Man beskriver sig som en digital utmanare på den svenska livförsäkringsmarknaden. Tanken är att bolaget ska arbeta datadrivet och evidensbaserat, och man ser livsstilsunderwriting som ett intressant område att utforska och verka inom.

Finansinspektionen har informerat om att handläggningstiden troligen är minst sex månader varför en start av verksamheten kan förväntas tidigast efter sommaren. Enligt planerna är preliminär tidpunkt för start i oktober i år, under förutsättning att alla tillstånd finns på plats då.

VD för Evident Life AB är Michaela Bruneheim som närmast tidigare har arbetat på SPP som Head of Digital Operations och dessförinnan som ansvarig för riskförsäkring.

I styrelsen ingår Gunnar Brännstam, som bland annat är aktuarie på PRI Pensionsgaranti, Katti Saare, medgrundare av Evident Life som tidigare varit anställd bland annat på ledande befattningar vid Folksam, Hannover Re och Europeiska ERV, Clara de Chateau, VD för Roc Capital AB samt Johan Lengqvist, tidigare VD för Zington Analytics AB och dessförinnan anställd på ledande befattningar inom SPP. Styrelseordförande är Urban Paulsson som är jurist och har arbetat länge inom läkemedelsindustrin med legala frågor, bland annat som General Counsel och Vice President Corporate Development på Camurus AB och General Counsel på Vitrolife AB. Han sitter i dag i styrelsen för ett antal bolag inom life science-sektorn.

Bolagets ledning består i dag av fem personer, som är medgrundare av bolaget och som alla har lång erfarenhet från livförsäkring och återförsäkring:

• Michaela Bruneheim, VD.
  • Katti Saare, Head of Medical Underwriting & Claims Strategy.
  • Jonas Perninge, CTO. Närmast tidigare har han arbetat med systemutveckling vid SPP.
  • Lars Einar Pettersson, ansvarig för försäljning och marknadsföring. Han har närmaste tidigare varit VD för Idun Life. Tidigare har han arbetat i ledande befattningar på bland annat Folksam, Gjensidige och Cigna.
  • Johan Eriksson, Chief Actuary på bolaget. Närmast kommer han från ledande befattningar på Hannover Re.

Ägare i Evident Life AB är — förutom de fem grundarna — Nylof Holding AB, Chateau Holding AB och Roc Capital AB. Dessa tre bolag äger i dag vardera 28,8 procent av bolaget.

— Det är en otroligt spännande resa att vara med på! Trots allt är det inte varje dag som det startar ett nytt livförsäkringsbolag i Sverige. Med ägare inom Life Science har Evident Life unika möjligheter att verka där Insurtech möter Biotech och med hjälp av digitala tjänster kunna jobba proaktivt för att förbättra kundernas hälsa, säger Michaela Bruneheim till Sak & Liv som en kommentar till planerna.