Everdrone erhåller patent som möjliggör drönaroperationer i komplexa luftrum

Everdrone, ledande inom autonom drönarteknik, meddelar idag att de har tilldelats sitt första patent av Europeiska patentverket (EPO). Everdrones patenterade teknik kombinerar visuell indata med obemannade flygfarkoster (UAV) i syfte att möjliggöra säkert flygning på låg höjd där markhinder så som byggnader och vegetation ofta förekommer.

Mer specifikt avser det nyligen godkända patentet en metod för att jämföra data från olika ombordkameror och på så vis verifiera att kamerorna är funktionella och levererar korrekt data.

"Vi är stolta och glada över godkännandet av Everdrones första patent", säger Mats Sällström, VD för Everdrone. ”Detta patent visar på vårt engagemang när det gäller säkerhet och stärker vår position som en ledare och innovatör i branschen. Detta är ett av flera patent som vi arbetar med för att fortsätta driva vårt primära uppdrag att rädda liv med hjälp av autonoma drönare.”

Everdrone erbjuder en tjänst där drönare, utrustade med hjärtstartare eller andra medicinska förnödenheter, skickas till platsen för en nödsituation. Flygning sker i samarbete med akutsjukvården och lokala myndigheter. Företaget samarbetar med SOS Alarm, och Hjärtstoppscentrum vid Karolinska Institutet.

Nyligen utvidgade Everdrone sin verksamhet till Danmark i samarbete med Copenhagen Emergency Medical Services (EMS).

Press Release in english: EVERDRONE AWARDED PATENT TO ENABLE DRONE OPERATIONS IN COMPLEX AIRSPACE