Pressmeddelande -

Everdrone demonstrerar transporter med självkörande drönare mellan Sahlgrenskas sjukhus i Göteborg

Som första bolag i Sverige har Everdrone erhållit tillstånd av Transportstyrelsen för att operera drönare i stadsmiljö, utom synhåll från operatören. Med hjälp av tillståndet har bolaget kunnat genomföra ett antal demonstrationsflygningar mellan Sahlgrenska sjukhuset och Mölndals sjukhus i Göteborg. Flygningarna är ett stort steg framåt när det gäller att påvisa nyttan och möjligheterna med automatiserade transporter med hjälp av drönare inom sjukvården.

Varje år genomför Sahlgrenskas s.k. blodbil 7 440 transporter mellan Sahlgrenska sjukhuset, Mölndals sjukhus och Östra sjukhuset i Göteborg. (Snittvärde baserat på statistik från VGR, åren 2009-2018.) Transporterna avser nästan uteslutande laster med högt värde och relativt låg vikt, exempelvis blodpåsar och labbprover. I vissa fall är transporterna dessutom av tidskritisk karaktär vilket är en utmaning vid rusningstrafik. Tillsammans med Everdrone utforskar Västra Götalandsregionen en ny typ av transport med hjälp av självkörande drönare.

-Det primära syftet är att visa på en tidsvinst, men vi ser stora möjligheter att den nya tekniken också kan ha positiva effekter vad gäller miljö och ekonomi, säger Magnus Kristiansson, projektledare på Innovationsplattformen Västra Götalandsregionen. Vi arbetar ju hela tiden med att förbättra vården i regionen och ett sätt att göra det är att ta till sig ny teknik och testa och utvärdera möjligheterna den kan skapa för oss och våra patienter.

-Det känns fantastiskt roligt att vara först ut i Sverige med att genomföra den här typen av flygning, säger Mats Sällström, VD på Everdrone. Vi ser stora möjligheter med självkörande drönare i framtiden, inte minst inom sjukvården, men för att göra tekniken tillgänglig måste vi kunna visa att den fungerar och är säker. Den här typen av demonstrationer bevisar att både tekniken och regelverken har mognat till den grad att vi nu kan genomföra helt realistiska flygningar.

Även om de nu aktuella flygningarna är få till antalet och varje flygning endast tar ca 6 minuter så föregås de av ett rigoröst planeringsarbete med fokus på säkerhet. Syftet med Everdrones verksamhet är att möjliggöra säker användning av självkörande (eller autonoma) drönare. Själva drönaren köps in från en underleverantör och är i sig själv inte unik. Everdrone utrustar dock farkosten med företagets egen mjukvara och sensorsystem vilket gör att den får helt nya egenskaper som möjliggör autonom flygning. I Everdrones system ingår bland annat funktioner för visuell navigation, transponderteknik för att identifiera bemannad lufttrafik, och avancerad felsäkerhetslogik i händelse av oförutsedda fel under pågående flygning.

-En funktion som är speciellt viktig för den här typen av uppdrag är förmågan att genomföra landningar med extremt hög precision på platser där GPS-mottagningen inte är tillförlitlig. Landningsplatsen på Mölndals sjukhus ligger på en innergård omgiven av höga byggnader. I en sådan miljö kan man inte förlita sig på traditionell GPS-positionering, det blir helt enkelt inte tillräckligt säkert, berättar Maciek Drejak, Teknisk chef på Everdrone. Istället har vi utvecklat ett visuellt navigationssystem som dels säkerställer avståndet till kringliggande hinder, och som dels styr drönaren mot en speciell landningsmarkör på marken.

De nu aktuella demonstrationsflygningarna genomfördes vid 8 olika tillfällen under perioden 9-13 juli. Flygsträckan på 4,4 km sträcker sig från Sahlgrenska sjukhuset, över Änggårdsbergen och Toltorpsdalen och slutar på Mölndals sjukhus. Flygningarna genomfördes enligt plan och alla tekniska system fungerade som förväntat.

Everdrone arbetar för tillfället med flertalet olika applikationer, alla baserat på självkörande drönare. Bland annat bedriver man ett projekt som heter ”First Responder UAS” som syftar till att med hjälp av drönare ge räddningstjänsten snabbast möjliga överblick över en skadeplats.

Fakta:
Demonstrationsprogrammet omfattade totalt 8 uppdrag och genomfördes i Göteborg, Sverige mellan 9 och 13 juli 2019. Alla flygningar slutfördes enligt plan med alla system som fungerade som förväntat.

Systemet innehåller bland annat följande funktioner:

• Multistereokamerateknik för 360°  kollisionsskydd.
  • Visuell positionering genom optiskt flöde möjliggör säker manövrering i områden med dålig GPS-mottagning.
  • Vision-baserat landningssystem för precisionslandning på markörer.
  • ADS-B-mottagare för upptäckt och undvikande av bemannade flygplan.
  • Omfattande självdiagnostik och felsäkerhetsfunktionalitet med både interna och externa datakällor.
  • Telemetrianslutning via mobilnätet (3G / 4G).
  • Svart låda – ombord och i molnet.

För mer information om Everdrones teknologi, besök vår hemsida eller kontakta oss via info@everdrone.com.

För mer information om projektet:

Mats Sällström, CEO, Everdrone AB
Tel +46 (0) 702 28 10 95
[first name]@everdrone.com

Magnus Kristiansson, Project manager, The Innovation Platform, Region Västra Götaland
www.vgregion.se/en/ov/innovationplatform

Press Release in english: EVERDRONE COMPLETES FIRST AUTONOMOUS DRONE DELIVERY BETWEEN HOSPITALS IN SWEDEN