GOTALOPPET, Göteborgs nya natursköna löparfest

Lördagen den 14 augusti går den allra första starten av Gotaloppet. Sträckan är 20 km och går på natursköna Gotaleden, med start i det vackra brukssamhället Jonsered. Gotaloppet är ett naturlopp med en omväxlande och härlig miljö på stigar, grus- och gångvägar samt avslutas med en kortare sträcka i stadsmiljö innan målgång på anrika Valhalla Idrottsplats.

Idag saknas det ett lopp med kombinationen av terräng- och stadslöpning som ger löparna det bästa av båda formerna. Vi vill därför med Gotaloppet skapa ett naturlopp i Göteborg som ger löparen en härlig och varierande upplevelse och ett mål med träningen där man bäst förbereder sig genom att springa på varierande underlag.

- Vi brinner för ett aktivt och sunt liv med löpning som en naturlig del och vill självklart ta vara på allas vårt nyfunna intresse av att vara ute i naturen. Därför känns tiden helt rätt för ett Naturlopp, där löpning och naturupplevelse är i centrum! säger Annika Knutsson, projektledare på Gotaloppet.

Gotaloppet vill att människor ska träna och må bra och se loppet som en morot för att upprätthålla ett friskt och aktivt liv under hela året. Vi stödjer FN:s globala hållbarhetsmål Nr 3: God hälsa och välbefinnande. Fortsätter Annika Knutsson

Att arrangera en löparupplevelse på Arena Gotaleden ställer stora krav. Samtidigt vill Gotaloppet vara med och kunna bidra till en bättre miljö i vår region. Hållbarhet är därför integrerat i allt vi gör – allt ifrån informationshantering och tjänster till produkter och leverantörer. Vi har dialog kring vårt hållbarhetsarbete med Naturskyddsföreningen och vi stödjer FN:s globala hållbarhetsmål Nr 15: Ekosystem och biologisk mångfald.

- För Naturskyddsföreningen är det viktigt att väcka naturkänslan hos människor. Som partner till Gotaloppet och med den pågående trenden med ökande intresse för naturen hoppas vi att fler ger sig ut, säger Andreas Drufva, marknadschef på Naturskyddsföreningen.

Varmt välkomna till en härlig naturupplevelse och löparfest den 14 augusti!

Fakta: Gotaloppet

När: lördagen den 14 augusti

Sträcka: 20 km

Vad: Naturlopp, 100% naturupplevelse och löparfest

Underlag: Naturstigar, gång- och grusvägar, asfalt

- 55% Naturstigar (11km)

- 30% Löparspår i natur (6km)

- 8% Skogsväg med grusunderlag (1,5km)

- 7% Stadslöpning på asfalt (1,5km)

Start: Jonsered

Mål: Valhalla Idrottsplats

Anmälan: Anmälan är öppen och du gör det enklast på www.gotaloppet.se

Arrangör: Hisingens Sportklubb

Hisingens Sportklubb bildades för att utveckla idrottandet i Göteborgsområdet.

Vi vill med vår förening främja folkhälsan och ser rörelse som en viktig grundsten för fysiskt och psykiskt välmående.

Annika Knutsson

Projektledare Gotaloppet

annika@gotaloppet.se

0703-220878

• Friluftsliv

• Göteborg

Vår affärsidé är att skapa god hälsa och välbefinnande genom att arrangera lopp. Alla typer av lopp skapar motivation till att röra på sig. Loppen i sig är egna rättigheter som företaget utvecklar och äger för att skapa värde. Vår vision är att bli Sveriges ledande rättighetsföretag inom motionsidrott. Rättigheterna skall vara lopp varumärken som utgår från det tredje målet globala målet. Vidare skall alla lopp ha en stark koppling till ytterligare någon av de globala FN målen.