Euro Energy först ut med att lansera skyddskläder specialdesignade för kvinnor.

Euro Energy först ut med att lansera skyddskläder specialdesignade för kvinnor.

Äntligen kan vi med stolthet presentera en serie högkvalitativa skyddskläder specialdesignade för kvinnor, detta är verkligen något som marknaden och framförallt yrkesverksamma kvinnor under en lång tid efterfrågat, säger Nathalie Spiric, på Euro Energy.

Personliga skyddskläderna mot t.ex. ljusbågsfel finns i olika skyddsklasser. I Sverige och övriga Europa är det skyddsklasserna APC 1 och APC 2 samt PPE-kategorierna 1–4 som gäller och för att säkerställa optimalt skydd finns det personlig skyddsutrustning såsom jackor och byxor anpassade för olika arbetsmiljöer, utomhus och inomhus.

Problemet har dock varit att modellerna som ska vara unisex, allt som oftast är designade utifrån en manlig kropp. Nu har Euro Energy tillsammans med sin samarbetspartner Dehn tagit fram en kollektion skyddskläder till den svenska marknaden som till 100% är designade utifrån en kvinnlig kropp.

Skyddskläderna introducerades på svenska marknaden under våren 2024 och har från första stund blivit ett mycket uppskattat tillskott i produktportföljen.

Man kan ju tycka att detta inte skulle vara något speciellt 2024 men faktum är att på just denna punkten, har branschen varit märkbart konservativ. Så det känns verkligen bra att kunna bidra till ett mer jämlikt utbud av just skyddskläder.

Detta är dessutom helt i linje med den hållbarhets- & jämställdhetsplan vi sedan några tillbaka jobbar utifrån, förklarar Joakim Elm, Vd på Euro Energy.

Euro Energy Components distribuerar välkända varumärken som DEHN, Technoelectric, Ouneva, Katko, Isores, Pollmann, Teknomega, Novax, HD Greenlee, EA Technology, Giovenzana, Giasco Safety Shoes, Boddingtons Electrical, JEAN MÜLLER och Terex Ritz.