Ettanfotboll inleder samarbete med Playmaker.AI

Ettanfotboll inleder strategiskt samarbete med fotbollsanalysverktyget Playmaker.AI

Det Östersundsbaserade företaget Football Analytics Sweden har sedan 2016 utvecklat en AI-baserad plattform för att aggregera stora och kvalificerade datamängder kring fotbollsspelares och lags prestationer, vilket skapar unika möjligheter till insikter om spelares individuella kvaliteter, hur lag spelar och hanterar olika situationer, etc.

För en bredare allmänhet har Playmaker.AI:s data, visualiseringar av den och en av deras grundare Ola Lidmark Eriksson blivit känd bl.a. genom TV4 och Fotbollskanalens program ”Fotbollslabbet”.

Sedan säsongen 2020 samlar Playmaker.AI också data kring spelarna och lagen i Ettan och nu har Ettanföreningarnas intresseorganisation Ettanfotboll och Football Analytics Sweden ingått ett samarbetsavtal kring Playmaker.AI.

Samarbetet innebär för föreningarna i Ettan att man till förmånligt pris på försök under 2021 kan licensiera verktyget för analys av matcher, lag & spelarprestationer, men också scouting.

Samarbetet innebär också att ligaorganisationen Ettanfotboll får tillgång till helt nya och omfattande möjligheter till sammanställning av de många spännande talangerna i ligan, insikter om hur fotbollen spelas i Ettan, lags prestationer, etc, och att presentera dessa i sina egna kanaler.

– Samarbetet med Playmaker.AI är oerhört spännande, säger Johan Englund, ordförande i Ettanfotboll. Vi har ju bra dokumentation på att Ettan är en riktig talangliga i det att vi ser hur många som tar steget till högre nivåer varje år. Nu får vi en unik möjlighet att sätta ytterligare ljus på detta. Det kommer också att möjliggöra för oss och vår mediapartner SportExpressen/Bonnier News/NTM att ytterligare höja kvaliteten på medieprodukten Ettan, genom ännu intressantare TV-sändningar och artiklar. Jag tror också att Playmaker.AI kan hjälpa oss att förstå hur fotbollen i Ettan spelas; hur skiljer den sig eventuellt från andra ligor, i vilka miljöer utvecklas talangerna mest och bäst,

– Vi är glada över att börja samarbeta med Ettanfotboll, säger Ola Lidmark Eriksson & Joakim Plogell, grundare av Football Analytics Sweden och Playmaker.AI. Vi började att samla egen data för Ettan säsongen 2020 för att vi förstod att det är en viktig marknad för många klubbar när de ska scouta spelare. Om man fram till nu bara har värvat spelare på magkänsla och ögon så kan man nu också identifiera spelare med dataanalys. Det är win-win-win. Win för klubbarna i Allsvenskan/Superettan som lättare kan identifiera spelare. Win för klubbarna i Ettan då deras spelare exponeras mer. Sannolikheten att de värvas ökar. Win för spelarna som vill springa vidare i sina karriärer. Vi såg alla talanger i ligan och möjligheten att visa data kring dem för att hjälpa klubbar i högre ligor med sin scouting. Detta har ju också redan lett till konkreta resultat. Flera klubbar, bland annat Gais, Kalmar FF, Örgryte IS, GIF Sundsvall, BK Häcken och Falkenbergs FF använder sig av Playmaker.AI i sin scouting och vi har redan sett att data från oss varit mycket uppskattat bland klubbar och spelat en avgörande roll i samband med övergångar från Ettan till högre nivåer.

Samarbetet mellan Ettanfotboll och Playmaker.AI inleds med en spännande sammanställning av Ettanfotbolls Pontus Andersson som du hittar här: Playmaker.AI: De talangerna sticker ut

För mer information, kontakta:

Johan Englund
Ordförande Ettanfotboll
johan.englund@ettanfotboll.se

Joakim Plogell
Grundare Playmaker.AI
joakim@playmaker.ai

• fotboll
  • talang

Ettanfotboll är en intresseorganisation som grundades 2006 när seriesystemet ritades om inom svensk fotboll. När organisationen grundades tog man namnet Svensk Elitfotboll Ettan, 2015 röstade medlemmarna genom ett namnbyte och sedan dess heter man Ettanfotboll, som man egentligen alltid kallats för i folkmun.

Ettanfotbolls primära syfte när det grundades under 2006 var att fördela de intäkterna till klubbarna som kom in centralt, från Svenska Spel och Svenska Fotbollförbundet. Ettanfotboll har för föreningarnas räkning uppdraget att driva utvecklingen av den semiprofessionella fotbollen; sportsligt, ekonomiskt, kommersiellt och administrativt.

Jimmy Fors

Presskontakt Utvecklingschef föreningar 010-155 00 51