Under 2024 kommer Estrella att stödja Angered IS i deras arbete för en mer jämställd och inkluderande fotboll.

Estrella utökar partnerskapet med SvFF för att främja jämställd och inkluderande ungdomsfotboll i Angered

Som en del av Estrellas hållbarhetsarbete och syftesdrivna partnerskap utökar vi vårt mångåriga samarbete med Svenska Fotbollförbundet (SvFF) och inleder ett nytt partnerskap där Angered IS ingår. Initiativet syftar till att skapa en inkluderande och jämställd fotbollsmiljö i Angered, med särskilt fokus på flickfotboll och kvinnligt ledarskap.

Fotbollen är inte bara en sport. Den är en kraftfull brygga för att förena och minska utanförskap, både på och utanför planen. Estrella har samarbetat med SvFF i över 30 år för sveriges fotbollsföreningar och tar nu samarbetet till nya höjder genom att kraftsamla för en inkluderande och jämställd fotboll lokalt i Angered tillsammans med Angered IS.

Om satsningen

Under 2024 kommer Estrella att stödja klubben i deras arbete för en mer jämställd fotboll. Angered IS engagerar sig djupt för ungdomarna och idrotten i området. I fotboll- och futsalsektionen spelar idag 332 tjejer med 29 ledare (varav 15 kvinnliga) och föreningen bidrar starkt till att skapa självkänsla och gemenskap hos deltagarna. Med det nya stödet fokuserar Angered IS på att utveckla flickfotbollen ytterligare - genom att öka antalet aktiva spelare och genom ledarskapsutbildningar för tränare. Dessutom planeras aktiviteter i samarbete med andra föreningar för att främja gemenskap och sammanhållning. Christoffer Nordlinder, tränare på Angered IS, ser mycket positivt på det nya samarbetet.

- Det här blir en stark drivkraft för att främja jämställdhet och inkludering. Vi tror på att ge alla spelare, oavsett kön eller bakgrund, möjlighet att utöva sin passion för fotboll i en trygg och stöttande miljö. Estrella delar våra värderingar och vision om positiv förändring inom idrotten, och vi ser fram emot att tillsammans göra verklig skillnad.

Uppföljning och effektmätning

Vi kommer noggrant följa föreningens framsteg mot en mer inkluderande och jämställd idrottsmiljö för att se effekterna av stödet. Satsningen sker genom ett fördjupat samarbete med Svenska Fotbollförbundet (SvFF) vilket gör att vi kan ta stöd av SvFF:s och Starkare IF:s ramverk för effekt- och måluppföljning. Effektmätningen är en del av Estrellas kvalitetssäkring av partnerskapet.

- Samarbetet med Estrella för att stärka flickfotbollen i Angered är en viktig del av SvFF:s hållbarhetsarbete. Det är ett fint exempel på hur fotbollens partnerskap kan bidra till verklig förändring, säger Caroline Waldheim, Chef Hållbarhet & Samhälle på Svenska Fotbollförbundet.

Syftesdrivna partnerskap för meningsfulla stunder

En betydande del av Estrellas hållbarhetsarbete fokuserar på socialt ansvar och långsiktiga partnerskap med organisationer som delar vår vision om ett öppet samhälle för alla och meningsfulla stunder tillsammans. Så skapar vi ömsesidig nytta och värde för människor i samhället.

- Genom det utökade samarbetet med SvFF och partnerskapet med Angered IS får arbetet med fotbollen även en lokal dimenson, och vi vet att det finns ett stort behov av att skapa trygga miljöer för ungdomarna här. Vi bidrar också till SvFF:s mål om en trygg fotboll för barn och unga samt jämställdhet. Det är viktigt för oss att arbeta långsiktigt med partners som har stor kunskap, så att vi stöttar rätt föreningar och driver frågor som bidrar till en positiv samhällsutveckling, säger Jenny Lagergren, hållbarhetsansvarig och ansvarig för Estrellas syftesdrivna partnerskap.