Estrella förnyar partnerskap med Gothia Cup 2024

Estrella förnyar partnerskap med Gothia Cup 2024

Estrella är stolta över att återigen vara Official Partner till Gothia Cup. Gothia Cup är världens största fotbollscup för ungdomar, där cirka 1700 lag från 80 nationer samlas varje år. Det är en unik mötesplats för ungdomar från alla världens hörn, där fotbollen är den gemensamma nämnaren oavsett bakgrund. I år äger turneringen rum den 14-21 juli.

Estrella ser fram emot att fortsätta samarbetet med Gothia Cup och bidra till denna viktiga mötesarena för idrotten och ungdomar från hela världen. Fotbollen har en kraft att förena och skapa meningsfulla stunder. Genom partnerskapet vill Estrella även driva på frågan om jämställdhet inom idrotten och skapa ett öppnare samhälle, där fotbollen fungerar som ett verktyg för förändring.

- På Gothia Cup känner vi en enorm stolthet över att Estrella fortsätter att vara en del av turneringen och fortsätter sitt viktiga arbete för jämställdhet. Tillsammans använder vi fotbollen som ett verktyg för inkludering och skapar starka vänskapsband som varar långt bortom planen, säger Thomas Anderson, kommersiell chef Gothia Cup.

2023 gick Estrella in som officell partner till Gothia Cup och genom Gothia Cup Foundation värvades även ett lokalt fadderlag, Bergums IF F14. Fadderskapet gjorde det möjligt för tjejerna att spela i turneringen, träffa idolerna i BK Häcken, och växa tillsammans. I år stöttar vi ett flicklag från Gunnilse IS, även det i närområdet från snacksfabriken.

- Vi såg tydligt hur deltagande bidrog till att fler valde att fortsätta spela fotboll och att laget fick bättre samanhållning. Det är just sådana positiva effekter som vi på Estrella är stolta över att vara en del. Där sporten verkligen kan göra skillnad i unga människors liv. Kommenterar Jenny Lagergren, hållbarhetsansvarig på Estrella.

Utökat partnerskap med SvFF för jämstäldhetssatsning i Angered IF

Som en del av vårt engagemang för jämställdhet inom idrotten utökar vi även vårt samarbete med Svenska Fotbollförbundet och inleder ett nytt partnerskap med Angered IS under 2024. Målet är att skapa en inkluderande fotbollsmiljö med fokus på flickfotboll och kvinnligt ledarskap. Initiativet kommer att öka antalet aktiva spelare och erbjuda ledarskapsutbildningar för tränare.

Sponsor Piteå Summer Games

Estrella fortsätter även som sponsor till Piteå Summer Games. Piteå Summer Games är Sveriges näst största fotbollsturnering för ungdommar och en av de fem största i världen. Varje år efter midsommar dubblar Piteå sin befolkning när circa 40 000 besökare kommer för att heja på ungdomslag från hela världen. Höjdpunkter inkluderar den unika invigningsparaden, spännande midnattssolsmatcher och pitebornas värdskap.