Seks ud af ti kvinder sover dårligere ved menstruationssmerter

Seks ud af ti kvinder sover dårligere ved menstruationssmerter

Næsten seks ud af ti kvinder har vanskeligere ved at sove ved menstruationssmerter. Det viser en ny undersøgelse gennemført af Libresse. I tillæg hertil angiver 34%, at de faktisk har haft livslangt søvnbesvær på grund af menstruationssmerter. Samme undersøgelse viser, at en ud af fem kvinder synes, at det er pinligt at tale åbent om menstruationens påvirkning af søvn.

Menstruationssmerter er den almindeligste årsag til, at kvinder sover dårligere under menstruation; 58% angiver dette. Bekymring for, at der skal komme pletter på lagen eller pyjamas (39%), er den næststørste ’søvnforbryder’ ved menstruation, efterfulgt af nattesved og mave- og tarmproblemer (28%).

Undersøgelsen viser endvidere, at hele 34% har haft menstruationsrelaterede søvnproblemer i det meste af deres liv. Samtidig er dette emne stadig meget tabubelagt. Næsten en ud af fem (18%) synes, at det er pinligt at tale om menstruationens påvirkning af søvn. Dertil angiver 11%, at de synes, det er ubehageligt at nævne det over for deres læge.

–Søvn er afgørende for menneskers sundhed og velbefindende. Jeg synes, det er sørgeligt, at så mange menstruerende kvinder lider af søvnbesvær i stilhed, ikke mindst når man tænker på, at ganske små tiltag kan gøre en vældig stor forskel, siger Oda Mustorp fra Libresse.

5 tips, der forbedrer søvn under menstruation

1.Motioner mere

Aktivitet i løbet af dagen, specielt motion, giver både bedre søvnkvalitet og mindre tid til at falde i søvn. Så motioner lidt mere på de dage, hvor du har menstruation.

2.Lav en soveplan

En effektiv måde at forbedre søvn på er regelmæssige sengetider; så indstiller kroppen sig lettere til at komme ned i omdrejninger. Så lav en soveplan under menstruation, og forsøg at følge den.

3.Fjern alle skærme

Hvis du holder skærme væk fra sengen, hjælper det hjernen med at lukke ned for natten. Du skal ikke bare slukke for mobiltelefonen, du skal helst fjerne den helt og holdent fra soveværelset.

4.Find den rigtige beskyttelse

Eksperimenter med at finde en menstruationsbeskyttelse, der føles så bekvem og tryg som muligt. Det er i sidste ende afgørende for, at du kan slappe af.

5.Sov i fosterstilling

Lider du af menstruationssmerter, kan det hjælpe at prøve at sove i fosterstilling under menstruationen. Det mindsker trykket på tarme og mavemuskler, hvilket kan mindske smerten.

Kilde: Libresse

Fra undersøgelsen:

Hvilke af nedenstående vil du sige hindrer dig i at få en god nats søvn under din menstruation? (flere svarmuligheder)
Menstruationssmerter 58%
Bekymring for, at der skal komme pletter på pyjamas eller lagen 39%
Mave- og tarmbesvær 28%
Højere kropstemperatur/nattesved 28%
Hovedpine eller migræne 26%
Svært at falde i søvn 26%
Stress 26%
Overfølsomhed 25%
Generel bekymring 22%
Længere træthed 21%
Dårligere søvnkvalitet 18%
Søvnløshed 18%
Søvnafbrydelser 17%
Mareridt 14%
Højere lyd- og lysfølsomhed 11%
Større lyst 7%
Øvrigt 2%
Intet af ovenstående 11%

Grundlag 1014

For yderligere information, kontakt:

Camilla Hult, Digital Marketing Manager, Libresse. +46 707 62 24 73

Om undersøgelsen:

Undersøgelsen er bestilt af Libresse og blev udført af Ketchum Research and Analytics samt undersøgelsesfirmaet Dynata i perioden 24. december, 2021–24. januar, 2022. I alt blev der interviewet 10.871 personer i ti lande, heraf 1014 i Sverige.

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Actimove, JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, TOM Organic, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 46 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2021 var cirka 122 miljarder kronor (12 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle. För mer information, besök www.essity.se