Seks av ti kvinner sover dårligere med menssmerter

Seks av ti kvinner sover dårligere med menssmerter

I en ny undersøkelse gjennomført av Libresse vises det at seks av ti kvinner har større vansker med å sove når de har menssmerter. I tillegg oppgir 34 prosent at de har hatt langvarige søvnvansker som følge av menssmertene. Samme undersøkelse viser at én av fem kvinner anser det som pinlig å snakke åpent om at mensen påvirker søvnen.

58 prosent oppgir at menssmerter er den vanligste årsaken til at kvinner sover dårligere når de har mensen. Bekymringer for å få flekker på lakenet eller pysjamasen (39 %) er den nest største søvntyven under mensen, etterfulgt av svettetokter og mage- og tarmproblemer (28 %).

Undersøkelsen viser videre at hele 34 prosent har hatt mensrelaterte søvnproblemer store deler av livet. Samtidig er temaet fortsatt tabubelagt. Nesten én av fem (18 %) synes at det er pinlig å snakke om hvordan mensen påvirker søvnen. I tillegg oppgir 11 prosent at de føler seg ubekvemme med å fortelle om dette til legen sin.

- Søvn er avgjørende for menneskers helse og velvære. Jeg synes det er sørgelig at så mange menstruerende kvinner i det stille lider av søvnvansker, ikke minst med tanke på at små tiltak kan utgjøre en stor forskjell, sier Oda Mustorp hos Libresse.

5 tips for å forbedre søvnen under mensen

1. Mer mosjon
      Aktivitet om dagen, særlig trening, gir både bedre søvnkvalitet og kortere innsovningstid. Mosjoner gjerne litt ekstra de dagene du har mensen.

2. Sett opp et soveskjema
      En effektiv måte å forbedre søvnen på er regelmessige sovetider. Det hjelper kroppen med å komme ned ett gir. Sett opp et søvnskjema under mensen, og prøv å følg det.

3. Legg bort alle skjermer
      Å holde skjermene borte fra sengen hjelper hjernen med å stenge av for natten. Slå ikke bare av mobilen, hold den helt ute av soverommet.

4. Finn riktig beskyttelse
      Eksperimenter for å finne en mensbeskyttelse som føles så bekvem og trygg som overhodet mulig. Det kommer, til slutt, til å være avgjørende når du skal slappe av.

5. Sov i fosterstilling
      Hvis du lider av menssmerter kan det hjelpe å legge seg i fosterstilling når man har mensen. Det letter trykket på tarmene og magemusklene, noe som kan lindre smerten.

Kilde: Libresse

Fra undersøkelsen:

Hvilke av de under vil du si hindrer deg i å få en god natts søvn under mensen? (flere alternativer)

Menssmerter 58 %
      Bekymringer for at det skal bli flekker på pysjamas eller laken 39 %
      Mage- og tarmproblemer 28 %
      Økt kroppstemperatur/svettetokter 28 %
      Hodeverk eller migrene 26 %
      Vansker med å sovne 26 %
      Stress 26 %
      Overfølsomhet 25 %
      Generell uro 22 %
      Forlenget trøtthet 21 %
      Dårligere søvnkvalitet 18 %
      Søvnløshet 18 %
      Søvnavbrudd 17 %
      Mareritt 14 %
      Økt følsomhet for lyd og lys 11 %
      Økt lyst 7 %
      Annet 2 %
      Ingen av de over 11 %

Utvalg 1014

Ta kontakt for mer informasjon med:
      Camilla Hult, Digital Marketing Manager Libresse, +46 707622473
      Camilla.hult@essity.com

Om undersøkelsen:

Undersøkelsen ble bestilt av Libresse og gjennomført av Ketchum Research and Analytics samt undersøkelsesbedriften Dynata i perioden 24. desember 2021–24. januar 2022. Samlet sett ble 10 871 personer i ti land intervjuet, hvorav 1014 i Sverige.