Essity intimawear by Libresse

Ny menstrosa som möter krav på trygghet och hållbarhet

Sju av tio kvinnor i Sverige tycker att det är viktigt att mensskyddet de använder är hållbart, det visar en ny Sifo-undersökning. Undersökningen visar även att varannan kvinna har oregelbunden mens och att blödningarna för många kan komma plötsligt och utan tillgång till mensskydd. Var tredje använder ”fultrosor” under mensen för att inte förstöra favorittrosorna med tråkiga fläckar. Nu lanserar Essity intimawear by Libresse, en absorberande menstrosa som kan tvättas och återanvändas.

Hygien- och hälsoföretaget Essitys varumärke Libresse lanserar nu menstrosan intimawear by Libresse. Det är en helt ny produktkategori för mensskydd som kan tvättas och återanvändas. intimawear by Libresse kapslar in små till medelstora blödningar i upp till åtta timmar. Med hjälp av ett inbyggt lager av high tech polyester leds vätskan till det absorberande lagret, så att ytan känns lika torr som i ett par vanliga trosor.

Enligt en ny Sifo-undersökning genomförd på uppdrag av Essity anser sju av tio menstruerande kvinnor (69%) att det är viktigt att mensskyddet de använder är hållbart. För närmare var tredje (30%) är det väldigt viktigt. Att det nya mensskyddet är tvätt- och återanvändningsbart kan därmed komma att uppskattas av många konsumenter.

”Med menstrosan erbjuder vi ett hållbart och återanvändningsbart mensskydd som tar tryggheten och bekvämligheten till en helt ny nivå. Sen kommer naturligtvis tamponger, bindor och menskoppar att fortsätta vara mångas förstahandsval – men nu finns möjligheten att välja”, säger Lovisa Wernsten, ansvarig för lanseringen av intimawear by Libresse i Norden.

Enligt undersökningen har närmare hälften av kvinnorna (46%) oregelbunden mens. Fyra av tio (40%) uppger också att mensen kan komma plötsligt, utan att de är förberedda och har ett mensskydd tillgängligt. Var tredje kvinna (33%) med mens svarar samtidigt att de använder "fultrosor" under mensen för att inte finare trosor ska förstöras av tråkiga fläckar.

”Det finns en allmän bild om en menscykel på exakt 28 dagar, men den stämmer väldigt sällan. Och oavsett hur många dagar ens cykel är så varierar den ofta från månad till månad – så för väldigt många kan mensen komma plötsligt. Med den här lösningen kan man bara dra på sig trosorna och låta kroppen göra sin grej”, säger Lovisa Wernsten.

intimawear by Libresse säljs redan nu på Libresse webbshop i två modeller och kostar 289 kronor styck. De kommer finnas i utvalda butiker i dagligvaruhandeln från vecka 39 2021/slutet av september.

Från undersökningen:
Är din mens regelbunden - dvs vet du precis när den ska komma?
Ja 54%
Nej 46%

Händer det att din mens kommer utan att du har varit helt förberedd på det/haft mensskydd tillgängligt?
Ja, det händer ofta 7%
Ja, det händer ibland 33%
Nej det händer inte så ofta 35%
Nej det händer aldrig 22%
Vet ej 3%

Hur viktigt är det för dig att mensskyddet du använder är hållbart?
Väldigt viktigt 30%
Ganska viktigt 39%
Inte så viktigt 17%
Inte viktigt alls 4%
Vet ej 10%

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 15-20 April 2021. Totalt intervjuades 2104 personer i åldern 16-79 år, varav 1038 kvinnor & 1066 män. Siffrorna i pressreleasen är baserade på de kvinnor som har mens – totalt 661. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Essity är ett ledande globalt hygien-och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 46 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2020 var cirka 122 miljarder kronor (11,6miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle. För mer information, besök www.essity.se