Kuusi kymmenestä naisesta nukkuu huonommin kuukautiskipujen vuoksi

Kuusi kymmenestä naisesta nukkuu huonommin kuukautiskipujen vuoksi

Libressen uuden tutkimuksen mukaan melkein kuusi kymmenestä naisesta nukkuu huonommin kuukautiskipujen vuoksi. Lisäksi 34 prosenttia vastaajista kertoo, että heillä on ollut lähes koko elämänsä ajan vaikeuksia nukkua kuukautiskipujen vuoksi. Saman tutkimuksen mukaan yksi viidestä naisesta kokee kiusalliseksi puhua avoimesti kuukautisten vaikutuksesta uneen.

Kuukautiskivut ovat yleisin syy siihen, että ruotsalaisnaiset nukkuvat huonommin kuukautisten aikana – 58 prosenttia mainitsee ne syyksi. Huoli lakanoiden tai yöpuvun tahriintumisesta on seuraavaksi yleisin (39 %) unta häiritsevä tekijä kuukautisten aikana. Sen jälkeen yleisimmät syyt ovat yöhikoilu sekä vatsa- ja suolistovaivat (28 %).

Lisäksi tutkimuksen mukaan jopa 34:llä prosentilla on ollut kuukautisiin liittyviä uniongelmia suuren osan elämästä. Aihe on kuitenkin edelleen tabu. Lähes yksi viidestä (18 %) kokee, että puhuminen kuukautisten vaikutuksesta uneen on kiusallista. Lisäksi 11 prosenttia kokee, että asiasta on epämukavaa kertoa lääkärille.

-Uni on ratkaisevan tärkeää ihmisen terveyden ja hyvinvoinnin kannalta. On huolestuttavaa, että niin monet naiset kärsivät hiljaa univaikeuksista kuukautisten aikana – varsinkin kuin tilannetta voidaan parantaa merkittävästi melko pienillä toimilla, sanoo Oda Mustorp Libresseltä.

Viisi vinkkiä parempaan uneen kuukautisten aikana

1. Kuntoile enemmän
      Aktiivisuus päivän aikana, erityisesti liikunta, parantaa unen laatua ja lyhentää nukahtamisaikaa. Kuukautisten aikana on siis hyvä kuntoilla tavallista enemmän.

2. Laadi uniaikataulu
      Unen laatua voi parantaa tehokkaasti pitämällä kiinni säännöllisistä nukkumisajoista. Näin kehon on helpompi rauhoittua nukkumaanmenoajan lähestyessä. Määritä siis uniaikataulu kuukautisten ajaksi ja yritä noudattaa sitä.
    3. Sulje näytöt
      Kun näyttölaitteet pidetään pois sängystä, aivot pääsevät paremmin lepotilaan yöksi. Sulje kännykkä äläkä mielellään edes tuo sitä makuuhuoneeseen.

4. Löydä oikea kuukautissuoja
      Kokeile eri vaihtoehtoja, jotta löydät mahdollisimman mukavan ja varman kuukautissuojan. Luotettava suoja on ratkaiseva tekijä, jotta voit rentoutua yöllä.

5. Nuku sikiöasennossa
      Jos sinulla on kuukautiskipuja, nukkuminen sikiöasennossa kuukautisten aikana voi auttaa. Asento vähentää suolistoon ja vatsalihaksiin kohdistuvaa painetta, mikä voi lievittää kipua.

Lähde: Libresse

Tutkimuksesta:

Mikä seuraavista mielestäsi estää sinua nukkumasta hyvin kuukautisten aikana? (monivalintakysymys)

Kuukautiskivut 58 %

Lisätietoja:

Camilla Hult, Digital Marketing Manager Libresse, +46 707622473

Tietoa tutkimuksesta:

Tutkimus on Libressen tilaama ja sen suorittivat Ketchum Research and Analytics sekä tutkimusyritys Dynata ajanjaksolla 24.12.2021–24.1.2022. Tutkimuksessa haastateltiin 10 871 henkilöä kymmenessä maassa, ja näistä 1 014 oli Ruotsista.

Tietoa Essitysta

Essity on johtava globaali hygienia- ja terveysyhtiö. Tavoitteemme on lisätä hyvinvointia tuotteillamme ja palveluillamme. Essityn globaalisti johtavia tuotemerkkejä ovat TENA ja Tork, ja muita vahvoja tuotemerkkejä ovat esimerkiksi JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda ja Zewa. Yhtiön tuotemerkkejä myydään noin 150 maassa. Essityllä on noin 46 000 työntekijää. Liikevaihto vuonna 2019 oli noin 129 miljardia kruunua (12,2 miljardia euroa). Essityn pääkonttori on Tukholmassa, ja yhtiö on listattu Nasdaq Tukholmaan. Essity rikkoo rajoja tavoitteenaan lisätä hyvinvointia ja edistää terveellistä, kestävän kehityksen mukaista ja kiertotalouteen perustuvaa yhteiskuntaa. Lisätietoja on osoitteessa www.essity.com.