Kjell Selander tillsammans med Christina Rydebrink, vd Essity Hygiene and Health AB. Foto: Paul Wennerholm

Göteborgsprofil hyllas på Veteran-VM – får 25 000 kr för att sätta seniorer i rörelse och främja hjärnhälsa

I samband med invigningen av World Masters Athletics Championships (WMAC) den 12 augusti kommer Kjell Selander, ideell friidrottsledare och grundare av organisationen Brain Athletics, att välkomnas upp på scen för att motta ett diplom samt en check på 25 000 kronor. Prischecken är ett erkännande för hans arbete att sätta seniorer i rörelse samt för att stödja och sprida kunskap om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnhälsa.

- Inom idrotten är vi många som tillsammans arbetar för förbättrad folkhälsa, säger Kjell Selander. Genom gemensamt arbete med andra aktörer kan forskningen hela tiden gå framåt till gagn för folkhälsan.

Genom sina öppna löpargrupper för vuxna har Kjell Selander länge verkat för att göra idrott och fysisk aktivitet tillgänglig för alla. Hans ideella förening Brain Athletics kopplar samman fysisk aktivitet med hjärnhälsa genom att stödja forskning och sprida kunskap om hur god kondition kan förebygga hjärnsjukdomar som stroke, demens och depression.

Priset delas ut i samarbete med Göteborgs Friidrottsförbund som också var dem som utsåg vinnaren. Så här löd juryns motivering:

Kjell Selander är mångårig ideell friidrottsledare, framför allt i Sävedalens AIK men även inom Göteborgs Friidrottsförbund. Kjell brinner för idrottens roll för folkhälsan och har länge levt efter devisen ”idrott hela livet”. Ett exempel på detta är de öppna träningsgrupper för vuxna han organiserar – alla är välkomna, oavsett om du är organiserad i en idrottsförening eller inte och det kostar ingenting. På detta sätt blir det en väg in i idrottsrörelsen för de som kanske inte hittar hit på egen hand.

Kjell är också grundare av organisationen Brain Athletics. Brain Athletics stöttar hjärnforskning kopplat till fysisk aktivitet, med utgångspunkt i sambandet mellan god kondition och god hjärnhälsa, dvs frånvaro av bland annat stroke, demens och depression. Organisationen arbetar både med att hitta finansiering och med att skapa debatt, dialog samt föreläsningar.

Det är hygien- och hälsobolaget Essity som instiftat priset för att uppmärksamma och belöna insatser som främjar hälsa och välbefinnande i Göteborgsregionen.

- Kjell är en värdig mottagare av priset, inte bara för sitt outtröttliga arbete inom friidrott, utan också för sina innovativa insatser att koppla samman fysisk aktivitet med hjärnhälsa. Genom att stödja och lyfta fram Kjell vill vi skapa ringar på vattnet och inspirera fler att engagera sig i dessa viktiga frågor. På Essity är vi övertygade om att vår fysiska, mentala och sociala hälsa är nära sammankopplade och påverkar varandra på otaliga sätt, säger Christina Rydebrink, vd Essity Hygiene and Health AB.

Om Essity

Essity är ett globalt, ledande hygien- och hälsobolag. Varje dag använder en miljard människor världen över våra produkter, lösningar och tjänster. Vårt syfte är att bryta barriärer för välbefinnande för såväl konsumenter, patienter, vårdgivare och kunder som för samhället. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Actimove, Cutimed, JOBST, Knix, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Modibodi, Nosotras, Saba, Tempo, TOM Organic, och Zewa. Under 2023 hade Essity en nettoomsättning på cirka 147 miljarder kronor (13 miljarder euro) och 36 000 anställda. Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök essity.se.

Essity är ett globalt ledande hygien- och hälsobolag. Varje dag använder en miljard människor världen över våra produkter, lösningar och tjänster. Vårt syfte är att bryta barriärer för välbefinnande för såväl konsumenter, patienter, vårdgivare och kunder som för samhället. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Actimove, Cutimed, JOBST, Knix, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Modibodi, Nosotras, Saba, Tempo, TOM Organic, och Zewa. Under 2023 hade Essity en nettoomsättning på cirka 147 miljarder kronor (13 miljarder euro) och 36 000 anställda. Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök essity.se