Essitys hållbarhetsarbete är branschbäst i Sverige enligt konsumenterna

Essitys hållbarhetsarbete är branschbäst i Sverige enligt konsumenterna

Klimatkrisen är den mest avgörande frågan i vår tid. Essity är ett av världens ledande hygien- och hälsobolag och har den storskalighet och räckvidd som krävs för att bidra till den kollektiva omställningen. Nu prisas företaget för sitt hållbarhetsarbete och utses till Sveriges bästa företag inom kategorin konsumentvaruföretag 2023 enligt Sustainable Brand Index - Europas största varumärkesstudie där svenska konsumenter rankar vilka varumärken de uppfattar som mest hållbara.

– Vi är oerhört stolta över utnämningen som Sveriges mest hållbara varumärke inom vår bransch. Essity har höga hållbarhetsambitioner och det här är ett kvitto på att vårt hållbarhetsengagemang uppmärksammas av konsumenter - men vi är inte nöjda. Vi kommer fortsätta gå till jobbet varje dag för att förbättra människors välbefinnande och skydda vår planets hälsa genom att minska vår miljöpåverkan och skydda den biologiska mångfalden, säger Linda Edlund, Commercial Director på Essity.

Under de senaste åren har Essity implementerat flera nya hållbarhetsinitiativ. Några exempel är:

• Essitys pappersbruk i Lilla Edet var ifjol först i världen med att producera mjukpapper i stor skala utan fossila koldioxidutsläpp. I Lilla Edet produceras hushålls – och toalettpapper under varumärkena Tork och Lotus.
  • Libresse har nyligen lanserat absorberande menstrosor som kan tvättas och återanvändas för att bemöta efterfrågan på mer hållbara och återanvändningsbara mensskydd.
  • Libero blöjor och babyvård har under 2022 lanserat en klimatsmart blöja – Libero Touch Hybrid – en blöja som består av en tvättbar textilbyxa och ett absorberande engångsinlägg. Blöjan som reducerar klimatpåverkan med 35% jämfört med vanliga engångsblöjor utvecklades tillsammans med 400 familjer i Norden. Under två veckor testade familjerna produkten och gav feedback till Liberos utvecklingsarbete.

– Trots att man som företag arbetar i bakgrunden av sina kända varumärken upplever konsumenterna att Essity gör ett bra jobb inom hållbarhet, inte minst genom att minska sin materialåtgång och testa nya sätt att återanvända materialet i produkterna, säger Erik Elvingsson Hedén,  Founder & CEO at SB Insight & Sustainable Brad Index.

Hållbarhet är helt integrerat i Essitys strategi och en tydlig prioritering för långsiktig tillväxt. Målet är att nå nettonollutsläpp senast 2050 och noll produktionsavfall till 2030, med tydligt fokus på att minska klimatpåverkan, skydd av den biologiska mångfalden och bidra till ett cirkulärt samhälle.

– Det är mycket inspirerande att rankas högst inom sin bransch i årets Sustainable Brand Index. Det ger oss ännu mer energi och inspiration att fortsätta vårt arbete med att varje dag förbättra människors välbefinnande och skapa ett hållbart samhälle, säger Linda Edlund, Commercial Director på Essity.

Läs mer om Essitys hållbarhetsarbete här.
Läs mer om Sustainable Brand Index här.

För ytterligare information, kontakta:

Sofia Hallberg, Communication Director Norden, Mobile +46 721 414 299, sofia.hallberg@essity.com

Om Sustainable Brand Index
Sustainable Brand Index™ är Europas största varumärkesstudie om hållbarhet som genomförts årligen sedan 2011 av SB Insight Sweden. Studien mäter hur varumärken uppfattas vad gäller hållbarhet. Studien baseras på nära 1 600 varumärken inom 36 olika branscher och 80 000 intervjuer med respondenter från 8 länder.

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Actimove, JOBST, Knix, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Modibodi, Nosotras, Saba, TOM Organic, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 48 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2022 var cirka 156 miljarder kronor (15 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle. För mer information, besök www.essity.com.

Essity is a leading global hygiene and health company. We are dedicated to improving well-being through our products and services. Sales are conducted in approximately 150 countries under the leading global brands TENA and Tork, and other strong brands, such as Actimove, JOBST, Knix, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Modibodi, Nosotras, Saba, Tempo, TOM Organic, Vinda and Zewa. Essity has about 48,000 employees. Net sales in 2022 amounted to approximately SEK 156bn (EUR 15bn). The company’s headquarters is located in Stockholm, Sweden, and Essity is listed on Nasdaq Stockholm. Essity breaks barriers to well-being and contributes to a healthy, sustainable and circular society. More information at www.essity.com.