Office in a bag

Office in a bag

Sedan pandemin är jobbet inte längre en plats vi behöver gå till utan det är vad vi gör. Vi kan hybridjobba och byta arbetsplats flera gånger i veckan genom att jobba både på kontoret, hemma eller någon helt annanstans.

När vi byter arbetsplats måste vi se till att ha rätt utrustning med oss och det bästa tipset är att ha en speciell väska där alla saker som krävs för jobbet kan packas ner. Office in a bag!

Många arbetsgivare låter numera medarbetarna arbeta utanför kontoret flera dagar i veckan. En stor fördel detta medför är att företagen kan minska ner kontorsytor och därmed kostnader. Många medarbetare uppskattar det nya sättet att arbeta men det gäller att vara disciplinerad med både tid och utrustning.

– Den egna flexibiliteten är ett plus. Man är mer autonom och styr över sin egen tid. Det blir lättare att få ihop livspusslet, säger forskaren Linda Widar vid Högskolan i Gävle, som skriver en avhandling om möjligheter och utmaningar med distansarbete för hälsa, välbefinnande och ledarskap.

Däremot är det viktigt att påtala behov av ergonomisk utrustning vid hybridarbete. Det är enkelt att slänga upp laptopen utan att tänka på hur man sitter. Att ha laptopen i ögonhöjd kan göra stor skillnad för hälsan. Genom att ha ett bärbart laptopstativ i väskan så är man ergonomisk på ett kick. Dessutom finns kompakta tangentbord och datamöss som är smidiga och lätta att ta med. Att använda dessa produkter hjälper till att undvika ont i nacke och rygg. Med små mobila dockningsstationer skapas lätt en kontorsplats, oavsett var man befinner sig.

Det är också viktigt att tänka på vem som sitter bredvid när man arbetar på publika platser som ett kafé eller en flygplats. Ett sekretessfilter på dataskärmen gör att ingen som sitter bredvid kan snegla över och se vad du gör.

• Användare behöver små och lätta produkter för pendling. Med den moderna blandningen av arbete och hemliv är det också viktigt att skapa en harmonisk arbetsmiljö, oavsett var man sitter för dagen säger Karin Grom, Marketing Manager ACCO Brands Sverige.

Andra saker som man kan behöva är anteckningsböcker och mappar för dokument som du behöver ha utskrivna, samt blixtlåsfickor för små saker som sladdar, usb-stickor och pennor. Ett tips är att ha allt i samma färg och serie vilket skapar en helhet i det mobila kontoret.

Det är viktigt att separera arbete och privatliv så långt det är möjligt. Genom att ha ”kontoret-i-en-väska” så är det lätt att efter arbetsdagen plocka ner jobbet i väskan och få ett avslut.