Språken som ger dig bäst betalt i Storbritannien!

Att det är gynnsamt att kunna ett andra eller tredje språk för ens karriär och lön kommer kanske inte som en nyhet men hur bra är det egentligen? Jobbsidan www.adzuna.co.uk, som sammanställer jobbannonser från tusentals hemsidor runt om Storbritannien, bestämde sig för att kontrollera detta och analyserade över en miljon jobbannonser där tvåspråkighet var ett krav.

De kunde snabbt konstatera att ett annat språk vid sidan om engelska ökar dina chanser för ett välbetalt arbete. Efter Storbritanniens beslut att gå ur EU råder fortfarande en osäkerhet kring huruvida nationen kommer att ha tillgång till fri rörlighet på arbetskraft. 22 % av befolkningen i London talar enligt Doug Monro från Adzuna ett andra språk. Skulle rörligheten på arbetskraft begränsas är det troligt att lönerna där ett andra språk är ett krav skulle gå upp ytterligare.

De nio språk som hjälper dig på arbetsmarknaden och ger dig i snitt bäst årslön just nu i Storbritannien är:

9. Mandarin – £ 28,268. Över 1000 företag Storbritannien söker just nu någon som talar världens mest talade språk mandarin.

8. Italienska – £ 28,723. Italienska är det fjärde mest eftersökta språket med runt 2450 jobbannonser.

7. Ryska – £ 28,858. Ryska är på framväxt mycket tack vare finanssektorn med runt 1200 lediga jobb.

6. Japanska – £ 28,954. Även om antalet jobb där japanska söks inte når topplistan är de jobb som väl finns välbetalda.

5. Spanska – £ 29,262. Spanska är ett av världens mest talade jobb och med över 3000 lediga jobb finns det goda chanser att jobba mot företag i både Spanien, Latinamerika och USA.

4. Holländska – £ 29,423. Över 1800 lediga jobb för dig som kan holländska.

3. Franska – £ 32,646. Kanske med sina 6100 lediga jobb inte helt oväntat ett av de mest eftersökta språken tack vare Storbritannien och Frankrikes nära relationer.

2. Arabiska – £ 34,122. Precis som med japanska är antal lediga jobb färre men de som finns är i allmänhet välbetalda.

1. Tyska – £ 34,543. Tyskland är en av Storbritanniens största handelspartners och har starka band inom finanssektorn och övrig industri. Inte är det bara det språk som belönas med högst genomsnittlig lön, det är även det språk med flest lediga platser.

Svenska då? Även om svenska inte kom in på topplistan över de mest eftertraktade jobben i Storbritannien finns det gott om jobb för dig som pratar svenska och engelska nästan flytande. Det finns gott om jobb inom försäljning och marknadsföring, kundtjänst och konsulttjänster med löner som ofta börjar runt £25,000 och snabbt når upp mot £40,000 beroende på erfarenhet