Avdelningschef Anette Mimer-Sjöblom och bitr. avdelningschef Ulf Hammare

Samhällets utmaningar kräver nya utbildningsinsatser

De nya utbildningar som uppdragsutbildningen på Marie Cederschiölds högskola har tagit fram sammanfaller väl med de statliga satsningarna. Höstens kurser berör ämnen inom det sociala arbetet där behoven av kompetensutveckling och efterfrågan på konkreta verktyg är stort.

Det sociala arbetet är i ständig förändring, arbetet är komplext och många gånger starkt utmanande. I takt med att nya samhällsutmaningar träder fram måste det sociala arbetet utvecklas. De yrkesverksamma behöver konkreta verktyg och metoder för att kunna ge stöd och omsorg på ett adekvat sätt. Det är bland annat därför kontinuerlig vidareutbildning är en sådan väsentlig del av ett socialt arbete. Några utbildningar som det finns återkommande intresse för är Handledarutbildning med inriktning mot arbete med familjehem och kontaktfamiljer samt Risk och skyddsbedömningar för våldsutsatta barn; föräldrar som utövar våld (iRiSk)

Vilka behov finns i samhället
För att kunna ta fram nya utbildningar som möter det sociala arbetets behov krävs lyhördhet. Vilka utmaningar finns i samhället i dag? Hur ser behoven ut bland socialarbetare och i det sociala arbetet? En ny utbildning som väcker intresse är Sexuellt våld och sexuell exploatering, liksom Högskoleutbildning för personal vid HVB och SiS. Bakgrunden till den senare är bland annat den uppmärksamhet som har riktats mot landets SiS-hem.

- Vi vill vara en del av att förändra utvecklingen och genom vår utbildning skapa förutsättningar för en bättre vård och behandling, säger Ulf Hammare, biträdande avdelningschef.

- Våra lärare och handledare har en närhet till det praktiska sociala arbetet utöver sin teoretiska ämneskunskap och hög pedagogisk kompetens. Ofta medverkar också erfarna praktiker och experter i våra kurser för att ytterligare stärka lärandet säger Anette Mimer Sjöblom, avdelningschef.

- Våra kurser ger praktiska och direkt tillämpbara kunskaper och vi kan även utforma utbildningar tillsammans med beställaren som är anpassade till verksamhetens specifika behov, kompletterar Ulf.

Den nya utbildningen Socialt arbete med unga i och omkring gängkriminalitet har förutom många anmälningar också rönt stort intresse från flera kommuner som ser fördelar med att upphandla en utbildning för sin egen kommun. Speciellt när det sammanfaller väl med de statliga satsningar som görs.

Kunskapsbaserad kunskap, inte bara teori
Utbildningarna ska vara praktiknära med en studietakt som passar yrkesverksamma och med en examination som direkt knyter an till deltagarnas praktiska verksamhet och fördjupar deras kunnande.

- Vi producerar ständigt nya utbildningar, men alltid med samma grundinriktning, förklarar Anette. Deltagarna ska kunna knyta teorin till praktiken och ha direkt nytta av den i sin yrkesverksamhet. Vi har lärare som kommer från praktiken och som vet vad den behöver, avslutar Anette.

Högskolepoäng en kvalitetsmarkör
Uppdragsutbildningen på Marie Cederschiöld högskola arbetar kontinuerligt med att ta fram vidareutbildningar som passar organisationer och företags behov av kunskap och kompetens. Utbildningarna baseras på det aktuella forsknings- och kunskapsläget, vilket är en anledning till att de kan hålla en väldigt hög kvalitet.