Ett framgångsrikt samarbete med en utbildning inom beroendesjukdomar och samsjuklighet

I en tid där beroendesjukdomar och samsjuklighet utgör ett allt större samhällsproblem har Stockholm stad tagit ett stort steg för att stärka sin kompetens inom dessa områden. Genom 400 utbildningsplatser från Marie Cederschiöld högskolas uppdragsutbildning har staden gjort en betydande satsning på att utbilda de medarbetare som jobbar inom individ- och familjeomsorg, socialpsykiatri och funktionsnedsättning.

Den webbaserade utbildningen, som fokuserar på att möta och bemöta personer med beroendesjukdomar och psykiska sjukdomar, har tagits emot mycket positivt av kursdeltagarna. Ett flexibelt upplägg, där deltagarna själva kan välja när de vill ta del av materialet, har möjliggjort för Stockholms stads medarbetare att genomföra kursen parallellt med sina ordinarie arbetsuppgifter.

Utbildningens innehåll – fokus på samsjuklighet och beroendesjukdom

Den aktuella utbildningen består av fyra moduler som ger deltagarna en helhetsbild av beroendesjukdomar och psykiska tillstånd och samsjuklighet. Kursen innehåller bland annat grundläggande beroendelära, vilka behandlingsmetoder som har evidens samt hur anhöriga påverkas i ett sammanhang där någon har en beroendesjukdom. I kursen går vi igenom olika psykiska sjukdomar och tillstånd, samt hur dessa tillstånd kopplade till beroendesjukdom påverkar funktionsförmågan. Fokus riktas under kursen även mot de verktyg och professionella förhållningssätt yrkesverksamma kan använda sig av i arbetet med beroendesjukdom och samsjuklighet.

Utbildningens genomslag i Stockholms stad

Deltagarna i utbildningen har fått ökad förståelse för hur beroendesjukdomar och psykiska sjukdomar kan förstärka varandra, och hur man som yrkesverksam kan möta dessa individer på ett mer informerat och empatiskt sätt.

Eva Isaksson, kursansvarig, och Bo Blåvarg, en av utbildningens föreläsare, har lett deltagarna genom komplexa frågor och hjälpt dem att tillämpa teoretisk kunskap i praktiken. Deras pedagogiska erfarenhet har bidragit till att öka förståelsen för hur ett integrerat förhållningssätt kan skapa bättre förutsättningar för klienternas rehabilitering och livskvalitet.

Några röster från alla de som deltagit:
”Det var en riktig ögonöppnare att få större förståelse för personer som lider av ett substansberoende.”

”Fantastiska utbildare med förmåga att få allt bra förklarat!”

”Det var uppskattat med så stor bredd på utbildningen och jag är oerhört glad över att man lyfter och diskuterar det professionella medberoendet, man väjer så att säga inte inför att det förekommer!”

”Trist att vi har en folksjukdom så vanlig att det normaliserats och knappt märks, alla behöver utbildning.”

Inspiration för andra kommuner

Samarbetet mellan Stockholm stad och Marie Cederschiöld högskolas uppdragsutbildning visar hur en investering i kompetensutveckling har förutsättningar att förbättra kvalitén på det arbete man utför. Genom att förse sina medarbetare med fördjupad kunskap om beroendesjukdomar och samsjuklighet kan regioner, kommuner, vård- och omsorgsbolag och civilsamhällesorganisationer över hela Sverige göra en direkt insats för att minska lidande och öka effektiviteten i sitt arbetet med beroendesjukdomar och samsjuklighet.

För verksamheter som står inför liknande utmaningar kopplat till beroendesjukdomar och samsjuklighet erbjuder den här utbildningen ett praktiskt sätt att säkerställa att medarbetarna har rätt kunskaper. Eftersom utbildningen är webbaserad kan den enkelt anpassas efter lokala behov och genomföras på distans, vilket gör det till ett kostnadseffektivt alternativ oavsett var i landet man befinner sig.

Öppen utbildning vårterminen 2025

Uppdragsutbildningen på Marie Cederschiöld högskola erbjuder under vårterminen 2025 utbildningen som en så kallad öppen utbildning. Det innebär att inte bara kommuner, utan även yrkesverksamma i regioner, vård- och omsorgsbolag och civilsamhällesorganisationer kan anmäla sig och få tillgång till verktyg för att bättre förstå och arbeta med beroendesjukdomar och samsjuklighet.

Sammanfattning

Stockholms stads satsning på att utbilda över 400 medarbetare genom Marie Cederschiöld högskolas uppdragsutbildning har visat sig vara ett framgångsrikt initiativ som andra kommuner och civilsamhällesorganisationer kan inspireras av. En bred och flexibel utbildning med fokus beroendesjukdomar och samsjuklighet, anpassad för yrkesverksamma som i sitt arbete möter dessa målgrupper, gör utbildningen väl lämpad för att stärka de yrkesverksammas arbete med klienter som har komplexa vårdbehov.

Anmälan till den öppna utbildningen för vårterminen 2025 öppnar inom kort, du kan redan nu anmäla ditt intresse. Kommuner över hela Sverige som vill stärka sina team ombeds kontakta Ulf Hammare för mer information.